Tot op de dag vandaag komen klanten van Porsche nog steeds hun wagen halen in Stuttgart-Zuffenhausen. Dat is ook de plaats waar Ottomar Domnick de basis legde van deze traditie op 26 mei 1950: een Porsche 356. Hij was de eerste klant in Duitsland. Domnick was 43 jaar oud toen hij zijn wagen kwam ophalen, toevallig dezelfde leeftijd als Florian Böhme die de allereerste Taycan in handen kreeg op 21 februari van dit jaar.
Voor de wagen echt van hem werd, nam Ottomar Domnick eerst plaats in de passagiersstoel, naast Herbert Linge die hem had uitgenodigd voor een laatste testrit. Herbert Linge begon bij Porsche KG in 1943 en was een van de eerste mechaniekers die bij Porsche werd tewerkgesteld na hun terugkeer van Gmünd, Oostenrijk in 1949. “Ik was veertien jaar toen ik voor het eerst bij Porsche begon te werken. In die tijd waren we met zes mechaniekers en twee tekenaars. Af en toe kwam Ferdinand Porsche langs met speciale gasten, hij stopte altijd om ons te groeten. Dat is iets wat ik nooit ga vergeten”, vertelt Herbert Linge. “Wanneer Ottomar Domnick zijn wagen kwam ophalen, werd gelegenheid gevierd. Hij kwam elke dag naar de fabriek om te kijken hoe het ging met zijn Porsche 356. Zelfs Ferry Porsche kwam kijken toen de Porsche werd overhandigd.”
Vandaag is er nog steeds die speciale ervaring voor de klanten. “Het meest spannende van deze hele ervaring, is de eerste keer dat de klant de wagen ziet”, vertelt Tobias Donnevert, hoofd van de Factory Collection bij Porsche. “De klant kiest samen met behulp de klantenservice van de Porsche Exclusive Manufacture de wagen en heeft alleen de kleuren gezien. Dus wanneer de wagen wordt opgehaald, is het de eerste keer. Het is een speciaal moment voor de klant.”
Factory collections doorheen de jaren
In Zuffenhausen verwelkomem Tobias Donnevert en zijn team dagelijks zo’n twinitg klanten die hun wagen komen halen. In 2019 waren er meer dan 2.500 klanten, in Leipzig bijna 3.000. Voor ze de wagen komen halen, worden de klanten ook utigenodigd voor een rondleiding in de fabriek, waar ze onder andere kunnen zien hoe de 911 wordt gemaakt. Een bezoekje aan het Porsche Museum staat dan ook meestal op de agenda. Bij Porsche in Leipzig krijgen de klanten te zien hoe de Macan en de Panamera worden gemaakt. De klanten kunnen ook eens testen in een gelijkaardige Porsche op het eigen FIA circuit.
De Domnick Foundation, heeft nog steeds de originele bestelling in handen van Ottomar Domnick. De bestelling werd geplaatst bij Volkswagen Hahn verdeler. “Volkswagen” werd toen met de hand uitgedaan en er kwam “Porsche-Sport” op het bestelformulier. Tot op de dag van vandaag is de Porsche 356 van Ottomar Domnick het teken van de start van Porsche in Duitsland.