Roze racewagens zijn een rariteit, al hebben we er de laatste jaren wel enkele gezien, denk maar aan de F1-bolides van Force India of de Mercedes AMG-GT3 of Audi R8 LMS GT3 van het Duitse BWT Mücke Motorsport. Echter als één roze wagen gebrand zit op het netvlies van iedere autosportliefhebber, dan is het wel de ‘Pink Pig’ van Porsche, een wagen die ondertussen ook een stevige Belgische connotatie heeft.
Foto’s: © Porsche Motorsport en Jurgen Evers
Begin jaren ’70 woedde de oorlog tussen Ferrari en Porsche in het WK Uithouding in volle hevigheid. De Porsche 917 was het nieuwste wapen van de Duitse sportwagenfabrikant. De wagen kende in grote lijnen twee varianten: de 917K en de 917LH, waarbij K stond voor Kurzheck en LH voor Longheck. De ‘K’ was snel in de bochten, de ‘LH’ razendsnel op de lange rechte lijn in onder meer Le Mans…. en dan was er de Porsche 917/20.
Roze Porsche
Deze ‘hybride’ 917 neemt een bijzondere plaats in tussen de verschillende versies van de Porsche 917 en het was een uniek en eenmalig project. De ingenieurs van Porsche hebben destijds, samen met het Franse bedrijf SERA, een poging ondernomen om de voordelen van de 917 ‘K’ en de ‘LH’ te combineren. Zo werd de carrosserie van de 917/20 extreem breed, met grote wieluitsparingen. Omdat de spoorbreedte onveranderd bleef, zaten de wielen ook diep in de wielkasten verborgen, een opvallend visueel gegeven. De neus van de wagen was even laag en plat als die van de ‘LH’, maar wel veel korter.
Het meest opvallende was echter het fantastische lakwerk. Hiermee ging de 917/20 de geschiedenis in als de Pink Pig, Big Berta of zelfs Truffle Hunter. Varkens worden immers gebruikt om truffels te vinden… Porsche-ontwerper Anatole Lapine koos voor de roze carrosseriekleur en labelde elk van de onderdelen volgens het aanbod van een varkensslager. Reinhold Jöst en Willy Kaushen reden letterlijk in de ‘roze’ kijker tijdens de editie 1971 van Le Mans. Pink Pig was de snelste auto tijdens een vrije oefensessie voor de race, hoewel de auto totaal niet getest had. Tijdens de race viel de 917/20 uit door een ongeval, veroorzaakt door oververhitte remmen. De remmen waren immers niet aangepast aan de hoge snelheden van de wagen.
35 jaar later in Zolder
“35 jaar later, precies een week voordat de 24 Hours of Zolder startte, besloot het Luikse ProSpeed Competition om de Pink Pig opnieuw tot leven te laten komen. Het duurde twee dagen om de sponsors te overtuigen, omdat hun logo’s niet in hun normale kleuren op de 911 GT3 RSR zouden verschijnen”, deed Serge Vanbockryck, de toenmalige PR van het team destijds het verhaal van een Belgisch varken aan de Britse website Dailysportscar.com. “Daarna duurde het nog een volledige dag om de laatste rol roze zelfklevende kunststof te vinden, beschikbaar in Europa… Alle race-Porsche zijn immers wit, dus de auto moest helemaal roze worden bestickerd. Het product werd uiteindelijk in Amsterdam gevonden en vervoerd naar Luik, waar het nog twee volle dagen duurde om de normale blauwe livery van de auto te halen en het roze aan te brengen. Een extra moeilijkheid was het feit dat het lettertype voor de Duitse namen van de stukken van het varken, zoals Haxen, Rückenspeck, Schwanz… niet in digitale vorm bestaat, dus moest dat met de hand opnieuw worden gemaakt, net als het racenummer. De wagen werd overigens afgewerkt in de wachtrij voor de… technische keuring op het circuit, net als 35 jaar eerder overigens…”
Rudi Penders, Franz Lamot, Kurt Dujardyn en Karl Jacobs reden met de roze 911 geruime tijd aan de leiding in de toenmalige klasse GT2 , maar tot tweemaal toe ging een steekas van de wagen stuk en meer dan zevende plaats algemeen en een vierde plaats in de klasse zat er niet in. Het team zou desondanks wel kampioen worden in de klasse.
70ste verjaardag en roze Belgische zege
In 2018 beslist Porsche dan om zijn 70ste verjaardag met de nodige luister te vieren. Het fabrieksteam trekt met twee bijzondere versies van de Porsche 911 RSR naar Frankrijk, één in de legendarische Rothmans livery, waarmee onder meer Jacky Ickx in 1982 zijn zesde en laatste zege in de Franse wedstrijd behaalde.
“De andere bolide, de #92, was die van ons”, vertelt Laurens Vanthoor aan Autosportwereld.be. “Porsche wilde het dat jaar in Le Mans groots aanpakken en koos voor een echte retro-editie, met zelfs een aangepaste aankleding van de boxen. Ik herinner me dat we op fitnesskamp waren in januari, toen we het voorstel kregen. De rijders mochten eigenlijk onderling beslissen wie welke livery zou nemen. Michael (Christensen) en ik vonden dat roze varkentje wel cool, Kevin (Estre) zag het niet helemaal zitten, maar draaide toch bij. Die auto werd echter een enorme hype, veel meer dan ik ooit had durven denken. Ik denk dat elk merchandising voorwerp dat ook maar enigszins een relatie had met de auto, ook verkocht is. Ook de reacties van de mensen waren overweldigend, ik denk niet dat ik dat al ooit had meegemaakt. Ook onze pakken kregen een ‘touch’ van het verhaal mee, maar waren geen exacte heruitgaven van de overalls die in 1971 gebruikt zijn. Volgens mij is het daarom dat Kevin toch bijdraaide (lacht). Ik kende het verhaal van 1971 uiteraard, maar zeker niet in detail. Ik heb veel opgezocht en Porsche zorgde er ook voor dat we het geheel konden vertellen. Wat ik niet kende, was het verhaal van de roze ProSpeed Porsche in Zolder. Maar terug naar Le Mans… uiteraard maakte onze zege het verhaal echt af. En het feit dat die wagen later aan de ingang van het Porsche museum stond, met onze namen er op, maakt me nog steeds erg trots. Ik vind dat soort projecten trouwens enorm cool, ik hou ook al die racepakken bij, niet alleen die roze… De projecten brengen me ook wat geluk, want naast de ‘roze’ zege in Le Mans, volgde eind vorig jaar ook de titel in IMSA in een speciale livery. Porsche koos toen voor de finale in Petit Le Mans, de Coca-Cola livery als eerbetoon aan de Porsche 935 en 962 van Bob Akin Motor Racing uit de jaren 80. Earl (Bamber) en ik werden zo kampioen, ook een moment dat ik nooit zal vergeten.”