Home > #Hoofdnieuws > Corona-verhalen: op enkele kilometers van de rallyhemel

Corona-verhalen: op enkele kilometers van de rallyhemel

Thierry Neuville won er al dertien, François Duval schreef de eerste op zijn naam. We hebben het over Belgische zeges in het World Rally Championship. Maar de eerste Belgische zege had al veel vroeger moeten vallen, op 5 mei 1995 om exact te zijn. Bruno Thiry en Stéphane Prévot zien hun droom echter in rook opgaan op het einde van de 20ste van 22 proeven op het eiland Corsica. Op de verbinding van de 20ste naar de 21ste KP stort de wereld van het Belgische duo, aan boord van een Ford Escort Cosworth, in.

Beeld: Archief RTBF

Het WRC 1995 is van zeer hoog niveau. Toyota, Mitsubishi en Subaru komen uit Japan om jacht te maken op de wereldtitel en ze nemen het daarbij op tegen Ford, dat een beroep doet op de razendsnelle Fransman François Delecour en onze landgenoot Bruno Thiry. Thiry en zijn vaste corijder Stéphane Prévot behaalden in 1994, met Ford, een vijfde plek in het WK en het duo scoorde een mooie podiumplek in de finalewedstrijd in Engeland. Het duo pakte vervolgens punten in de eerste drie manches van het seizoen ’95 en trok behoorlijk gemotiveerd naar de Franse manche van het WRC, op het legendarische eiland Corsica. De wedstrijd telde 22 proeven en het was het allereerste jaar dat er geen technische interventies meer toegelaten waren op de verbindingen tussen de verschillende proeven.

In het schitterende boek over het autosportleven van Stéphane Prévot, ‘Sans detour’, van de hand van onze gewaardeerde collega Dominique Dricot, lezen we hoe de wedstrijd verloopt. Prévot doet het verhaal van wat een historische wedstrijd had moeten worden voor de Belgische rallysport: “Het was meteen vuurwerk van bij de start, mede omdat we nooit in betere omstandigheden aan een WK-rally begonnen waren. Bruno toont meteen over hoeveel talent hij beschikt. In de eerste proef zet hij, samen met onze teamgenoot Delecour de snelste chrono neer en vanaf de tweede proef nemen we de leiding in handen. We eindigen de eerste dag met zes seconden voorsprong op Delecour, de tweede met 35 seconden voorsprong en bij de start van de 20ste KP hebben we 40 seconden bonus op Didier Auriol (Toyota), die Delecour voorbij is gegaan. Er resten ons nog twee proeven. Op het einde van die 20ste proef voelt Bruno enorme trillingen in het rempedaal. Een lager van het wiel heeft het begeven. We komen in de refueling zone aan en onze service-bestelwagen staat er, met alle materiaal aan boord en de mecaniciens kijken werkloos toe. Dit euvel zou hen normaal gezien tien minuten kosten om te herstellen, maar dat… is onmogelijk. Technische interventies zijn sinds begin dit jaar verboden door de FIA. We staan stil en zullen ook blijven stilstaan. Onze wereld stort in… We waren zo dominant, vanaf de eerste meters. We maakten werkelijk geen enkele fout en waren op weg naar onze eerste zege in het WK. We controleerden de wedstrijd en konden ons land een historische zege schenken. Iedereen zat er werkelijk op te wachten. We waren het eerste slachtoffer van de nieuwe regels… We reden twaalfmaal de snelste tijd in 20 verreden proeven…

De auteur van het boek, Dominique Dricot, was in Corsica en beleefde drie dagen lang een droom, die een nachtmerrie zou worden. “Ik was er en eigenlijk waren er niet eens zo gek veel Belgische journalisten”, doet Dricot het verhaal aan Autosportwereld.be. “We wisten dat we iets uitzonderlijk aan het beleven waren en je kan je niet voorstellen hoeveel buitenlandse collega’s informatie over Bruno kwamen vragen. Tja en dan volgde de anticlimax. Tijdens de persconferentie kwam Bruno binnen en hij kreeg een spontane, staande ovatie. Er volgde nog een pijnlijk moment toen de winnaar, Didier Auriol, de loftrompet over zijn eigen prestatie speelde en François Delecour erg stevig reageerde, en hem op zijn plaats zette voor de verzamelde pers.

Bruno Thiry zal nog driemaal derde worden in een WK-rally en zijn laatste WK-wedstrijd rijden in 2002, met Kronos en Peugeot. In 2003 werd de man uit Sankt-Vith nog Europees kampioen en enkele jaren later stopte zijn professionele rallycarrière.

Het boek van de hand van Dominique Dricot is nog steeds beschikbaar, onder meer in de shop van Spa Racing in Stavelot. Klik hier voor meer info.