Foto ©: FCA group
De Fiat Panda, die in 1980 werd voorgesteld op het salon van Genève en tot op vandaag zijn segment aanvoert met meer dan 7,5 miljoen exemplaren, viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Als evolutie en synthese van de erg succesvolle Fiat 126 en 127 werd de allereerste Panda getekend door de bekende Italiaanse designer Giorgietto Giugiaro. Deze kleine tweevolumestadswagen toont zich compact vanbuiten maar ruim vanbinnen en beschikte over twee deuren en een achterklep. De motor ligt voorin en drijft de voorwielen aan. De technisch eenvoudige lay-out staat volledig in het teken van functionaliteit en interieurruimte, zodat de beschikbare ruimte optimaal wordt benut.
Ook is de Fiat Panda ontdaan van alle overbodige franjes. Grote omhullende bumpers, beschermlijsten op de flanken en een groot glasoppervlak typeren het koetswerkdesign. De vlakke voor- en zijruiten garanderen een maximale lichtinval. Het elementaire maar uiterst functionele passagierscompartiment, dat is opgebouwd met eenvoudige en robuuste materialen, is volledig afwasbaar. En ondanks zijn lengte van nauwelijks 3,38 meter biedt de Panda een uiterst veelzijdig interieur met plaats voor vijf personen. Zo kan de achterbank in zeven verschillende posities worden geplaatst. Ze kan zelfs worden omgevormd tot een aangename hangmat, een wieg of een ruim bed.
Onder de motorkap schuilt een luchtgekoelde tweecilinder van 652 cm³, een evolutie van de motor uit de historische Fiat 500 uit 1957, die ook in de Fiat 126 werd gebruikt. Hij ontwikkelt 30 pk en dreef de Panda 30 voor de Italiaanse markt aan. Daarin verschilt de Panda 30 van de Panda 45, die wordt voortgestuwd door de 903 cm³ grote viercilinder uit de Fiat 127. Beide versies zijn ook te herkennen aan de positie van het radiatorrooster: rechts voor de Panda 30 (om lucht naar de ventilator van de tweecilinder te leiden), links voor de Panda 45 (om de waterkoeling van lucht te voorzien).
De twee- en viercilinders zijn gekoppeld aan een manuele 4-versnellingsbak en de voorwielophanging maakt gebruik van onafhankelijke MacPhersons en schijfremmen. Achteraan doet hij een beroep op een starre as met bladveren. De erg zuinige Panda haalt een topsnelheid van 115 km/u voor de 30-versie en 140 km/u voor de 45.
“De Panda kan terugblikken op 39 jaar succes en was zes jaar lang de populairste auto in Italië. Ook is hij sinds 2003 de meest verkochte stadswagen van Europa. Wereldwijd werden al 7,5 miljoen exemplaren van de Panda verkocht, waarvan er nog vijf miljoen rondrijden”, verklaarde Luca Napolitano, verantwoordelijk voor het Fiat merk voor wat betreft de EMEA-regio. “Hij schreef ook heel wat records op zijn naam. Hij was de eerste vierwielaangedreven stadswagen, de eerste kleine wagen met een automaat, de eerste stads-SUV en de eerste auto die de Mount Everest beklom.”
2020 betekent een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Met de lancering van de nieuwe hybrideversies van de Fiat 500 en Fiat Panda begint het merk zijn elektrificering, die zal worden voortgezet wanneer de nieuwe 500e vanaf deze zomer in Turijn in productie wordt genomen. Dit model zal volledig elektrisch worden aangedreven en zal dus een belangrijke rol spelen in de strategie ‘E-Mobility by FCA’. In 2020 zal de groep een hele waaier van producten en diensten lanceren om klanten een complete en duurzame mobiliteitservaring aan te bieden.
De Fiat Panda Hybrid 2020 introduceert het nieuwe mild-hybridsysteem met benzinemotor dat de jongste 1.0 FireFly-driecilindermotoren met 70 pk (51 kW) aan een 12 volt sterke elektromotor met een in de aandrijfriem geïntegreerde starter/generator (Belt-Integrated Start Generator) en een lithiumbatterij. In vergelijking met de 1.2 Fire met 69 pk verbruikt de mild-hybridversie minder benzine, waardoor de CO2-uitstoot gemiddeld 20 procent tot 30% lager lager ligt op Panda Cross bijvoorbeeld, zonder dat de prestaties eronder lijden.
Dankzij het BSG-systeem verzekert ze bovendien een hoogstaand rijcomfort door de verbrandingsmotor geruisloos en zonder trillingen te herstarten in de Start&Stop-modus. Klanten plukken bovendien de vruchten van het hybridesysteem (de auto voldoet onder meer aan de Euro 6D Final-normen), dat naargelang de lokale regels voordelen zoals vrije toegang tot stadscentra, lagere parkeertarieven in stadscentra en belastingvoordelen opleveren.
Het geschiedenis van de Fiat Panda is een fascinerend verhaal. Reeds meer dan 40 jaar staat dit model voor wat een auto voor dagelijks gebruik hoort te zijn : bereikbare vrijheid. De sterke kenmerken van zijn populariteit zijn onder meer zijn buitenafmetingen, zijn binnenruimte die zich aanpast aan de gebruiksnoden, zijn ruim gamma aan motoren en zijn talloze kleurcombinaties. De Fiat Panda Hybrid is klaar om de stedelijke mobiliteit ingrijpend te veranderen en te beantwoorden aan de noden van de « Panda people », een wereldgemeenschap die verder kijkt dan vandaag en die respect voor het leefmilieu hoog in het vaandel draagt.
(persbericht)