De 24 Uur van Zolder moest wijken voor de komst van het DTM en kregen een nieuwe datum in november. De promotor van het Belgische uithoudingskampioenschap vond daar een oplossing voor de problemen veroorzaakt door het corona-virus, maar die nieuwe datum van 7-8 november zorgt voor zeer uiteenlopende reacties bij de mogelijke deelnemers.
Autosportwereld.be ging bij een twintigtal betrokken rijders en teammanagers te rade en we kregen zeer uiteenlopende antwoorden op onze drie vragen:
- Is de datum in november een goed idee (ja/nee)
- Moet de race dit jaar, gezien de omstandigheden gereden worden (ja/nee)
- Kort: wat is uw voorstel?
Opvallend, gezien het vertrouwen in ons medium hoefden wij de namen niet weg te laten, niemand vroeg dat, maar wij verkiezen toch anonimiteit voor de betrokkenen. Secundo, niemand kwam met extreme uitlatingen.
Hou er sowieso ook rekening mee dat alles zal afhangen van de maatregelen die de regering neemt in verband met evenementen in 2020, in concreto zolang er geen vaccin is tegen het corona-virus.
1. Is de datum in november een goed idee (ja/nee)
De eerste vraag was een nek-aan-nek race met 45% ja-stemmen en 55% nee-stemmen. Met andere woorden, ongeveer de helft van het veld ziet het wel zitten om te rijden, de andere helft niet. Opgepast, er is ook enige nuance in de antwoorden, zoals een deelnemer die stelt dat: “het kan, maar de weersomstandigheden, koude en regen, kunnen uiteraard alles bemoeilijken.” Bij de ja-stemmers, lezen we ook ‘ja’ moet als er geen andere optie is, of “Lijkt me prima, gezien de huidige situatie. Het heeft natuurlijk zijn nadelen, maar dat is met alles in het leven.”
Los van de omstandigheden voor de rijders en de race zelf, wijzen de neen-stemmers op twee belangrijke zaken: de moeilijke omstandigheden om het publiek en de VIP’s, van de sponsors, op te vangen en ook het samenvallen met de Condroz, een gigantisch populaire rally, op amper anderhalf uur rijden van Zolder. Wij voegen daar zelf nog aan toe dat meer en meer virologen wijzen op een tweede golf van het corona-virus in het najaar, dus ook daar blijven vraagtekens. “Gaan we wel mogen rijden”, vraagt een teambaas van een bekend team zich af.
Een ex-winnaar vat de situatie terecht samen: “Ik vind het vooral goed dat er voorlopig nog “hoop” is dat de wedstrijd door kan gaan. November is niet ideaal. Het is lang donker en vooral heel koud. Maar ik denk dat het ook niet evident is om deze wedstrijd te verplaatsen.”
2. Moet de race dit jaar, gezien de omstandigheden gereden worden (ja/nee)
Op deze vraag antwoordt goed 60% ‘Ja’, wat misschien toch verrassend is, gezien het enorme commerciële belang van de 24 Uur van Zolder voor de inkomsten van de teams. Het is wel zeker dat iedereen er naar uitkijkt om terug te racen. Anderzijds nuanceren de Ja-stemmers dat als de onzekerheid te lang duurt, het ook moeilijk kan worden: “Het is immers niet dat het al vast staat dat er gereden MAG worden”. Eén deelnemers drukt dan weer sterk het belang van deze race uit: “Het is de enige race waar sponsors naartoe komen, al de andere races zijn bijkomstig.”
3. Kort: wat is uw voorstel?
De meest gehoorde opmerking is een verkorting van de race en dan ligt uiteraard de link naar de ‘oude’ Race Promotion Night voor de hand. Deze race, ook gekend als 10 Hours of Zolder, gold zelfs ooit als afsluiter van het Belcar-kampioenschap, met toen grote namen als Marcel Fässler en Marc Lieb aan de start. Het feit dat het ongeveer 14 uur donker zal zijn tijdens die periode van het jaar, maakt dat heel wat betrokkenen dus opteren voor een of twee 10-uursrace(s), of uiteraard twee wedstrijden van bijvoorbeeld 12 uur. Dat heeft ook als voordeel dat “er twee gridwalks zijn en je twee dagen volle hospitality kan voorzien”, weet één van de betrokkenen. Nog een deelnemer vindt dat er voorrang moet gegeven worden aan de 24 Uur van Zolder op de kalender en dat de race dus richting september of oktober moet verschuiven. Eén respondent stelt gewoon dat er een jaar moet gewacht worden.
Opvallend is tot slot dat in veel antwoorden naar voor komt dat de promotor niet of nauwelijks overleg pleegt met de teams en de rijders. “Circuit Zolder moet communiceren met de teams… of wij zijn precies het vijfde wiel aan de wagen”, klinkt het in de mails die we als antwoord kregen.