Misschien is de onvoorzien crisis rond een virus, wel een nieuwe kans voor het FIA WEC, dat over goed een jaar aan zijn negende seizoen begint.
We zijn ondertussen meer dan twee jaar na het stopzetten van het programma van Porsche in het FIA WEC, na Audi, de tweede van de drie grote spelers in het WK Uithouding. In de tussentijd ging van het van tussenseizoen naar brugseizoen en met de Corona-crisis leek het alleen nog maar erger te worden. Echter de ACO heeft de tering naar de nering gezet en misschien maken we ons wel op voor een mooie sprong vooruit in 2021.
2021 start dus met Sebring, ergens in maart, na al het gedoe rond corona en vijf maanden na de laatste race van het FIA WEC in 2020 of over bijna een jaar vanaf nu. En dat jaar zal nodig zijn, niet alleen om te herstellen van de crisis, maar ook om spelers de tijd te geven zich op het nieuwe reglement voor te bereiden. Want in 2021 kan de ACO dan van start gaan met de LMDh, met inbegrip van de Hypercars van Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus en ByKolles. Wetende dat Peugeot en Porsche interesse hebben in de LMDh, maakt dat potentieel een zeer mooi startveld voor een nieuwe start van het WK Uithouding. Hiervoor geven de ACO en de FIA dus het superseizoen op, dat zich over twee kalenderjaren spreidde, maar niet bij iedereen even populair was. Ook Le Mans zal dus niet langer als finale fungeren, maar of dat een drama is, laten we in het midden.