De Audi A3 startte het compacte premiumsegment in 1996. Het merk met de vier ringen stelt vandaag de vierde generatie voor van zijn succesmodel. Van zijn cockpit tot zijn lichtsignatuur en infotainment, de nieuwe Audi A3 Sportback is gedigitaliseerd. Met zijn progressieve stuurinrichting, adaptieve ophanging en krachtige motoren bewijst de compacte vijfdeurs dat hij er niet alleen sportief uitziet, maar dat hij zich ook dynamisch gedraagt op de weg. Met steun van innovatieve rijhulpsystemen staan geëlektrificeerde aandrijflijnen in voor een grote efficiëntie.
Revolutie: het koetswerk en de verlichting
De nieuwe A3 Sportback heeft sportieve proporties en zijn concave flank is een volledig nieuw motief in het Audi-design. Hij benadrukt de dynamische uitstraling van het compacte vijfdeursmodel, samen met de zeer schuine C-stijlen boven de achterwielen. De schouderlijn loopt van de koplampen naar de achterlichten omhoog. Het oppervlak eronder valt naar binnen toe en benadrukt zo de quattro-wielkasten en de schouders van het koetswerk. Dit creëert een intensief samenspel van licht en schaduw, dat vooral te danken is aan de sterke contouren rond de dorpels. De onderste koetswerklijn wordt weer omhooggetrokken voor ze de achterste wielkast bereikt. Dat maakt dat de A3 Sportback bijzonder dynamisch oogt en dat hij een sterke voorwaartse uitstraling geeft.
Het front wordt gedomineerd door een breed, zeshoekig Singleframe met een honingraatrooster. Door het samenspel met de brede, hoekige luchtinlaten en de opvallende bumper brengt dit het sportieve karakter van de compacte premiumwagen tot uitdrukking. De lange dakspoiler achteraan maakt dat het raam er laag uitziet. Samen met de volledig rond de auto doorlopende schouderlijn, de smalle achterlichten, de diffuser en de rechthoekige uitlaten benadrukt dit effect de breedte van het model.
De A3 is ook onmiddellijk herkenbaar aan zijn koplampen. Als topversie binnen het gamma integreren de ledmatrixlampen voor het eerst digitale dagrijlichten. Een innovatieve pixelmatrix die bestaat uit 15 leds toont een specifieke dagrijlichtsignatuur in functie van het uitrustingsniveau: horizontale lijnen kenmerken de twee basisversies en twee verticale ledlijnen benadrukken de sportiviteit van het S line-koetswerk. Aanvullend bieden de led-matrixkoplampen intelligent aangestuurde grootlichten, dynamische richtingaanwijzers en een dynamische lichtsequentie wanneer de auto wordt vergrendeld of ontgrendeld.
Digitaal: de cockpit
Een black-panellook voor het instrumentenbord en de middenconsole, stijlvolle contrasterende stiknaden, opvallende deurklinken en een nieuw design voor de versnellingspook: het interieur van de nieuwe A3 Sportback is sportief en voldoet aan een hoge kwaliteitsstandaard. Precieze horizontale lijnen en oppervlakken met een helder design benadrukken de breedte van de cockpit. Dat effect wordt ook bereikt door de opvallende ventilatiestrip aan passagierskant en de gebogen decoratiestrip eronder. Aan de bestuurderskant vormen de ventilatieroosters een indrukwekkende eenheid met de afdekkap van het instrumentenbord. Die elementen zijn hier versmolten, wat het puristische ontwerp onderlijnt.
De cockpit is volledig op de bestuurder gericht. Hij gebruikt gekende elementen uit de grote modellen van het merk en is standaard uitgerust met een aanraakscherm van 10,1 duim. Dat kan dienen om instellingen aan te passen van de mediaselectie, de navigatie en de uitgebreide geconnecteerde diensten. Wanneer de bestuurder een functie selecteert geeft het systeem akoestische feedback. Het centrale scherm is harmonieus geïntegreerd in de zwartglanzende rand in het midden van het dashboard. De hele zone is licht naar de bestuurder gekanteld, net zoals de nieuw ontwikkelde bedieningseenheid voor de klimaatregeling eronder. De black-panellook wordt links van het stuurwiel doorgetrokken en benadrukt de breedte van de cockpit en de hoge kwaliteit nog meer.
De console van de middentunnel is ook bijzonder ergonomisch. Een innovatieve versnellingspook is geïntegreerd in het black-paneloppervlak dat de bestuurder een volledig nieuwe bedieningservaring biedt. De compacte pook gebruikt shift-by-wiretechnologie en bedient de basisfuncties van de zeventraps S tronic door ertegen te duwen of eraan te trekken. Daarnaast staat nog een innovatie: een ronde, aanraakgevoelige volumeknop die reageert op cirkelvormige vingerbewegingen.
De Audi A3 Sportback is verder standaard uitgerust met een digitaal instrumentenbord. Het heeft een 10,25-duimse doormeter en wordt bediend via het multifunctiestuur. Met het MMI navigation plus verschijnen de schermen op de Audi virtual cockpit, die talrijke aanvullende functies heeft zoals een grote weergave van de navigatiekaart. De Audi virtual cockpit plus met 12,3-duimsscherm is nog aantrekkelijker: hij biedt drie verschillende weergaves, waaronder een met een bijzonder sportieve lay-out. Een verdere optie is een head-updisplay dat belangrijke informatie in kleur op de voorruit projecteert. Het beeld lijkt op een afstand van zo’n twee meter voor de bestuurder te zweven.
(persbericht)