Home > #Hoofdnieuws > Opinie: verdwijnt de internationale autosport voor een tijd?

Opinie: verdwijnt de internationale autosport voor een tijd?

Uiteraard hebben wij in deze Corona-tijden ook meer tijd om te lezen. Sommige zaken blijven dan echt hangen zoals gisteren een interview met Hugues de Chaunac, de man van Oreca, op de Franse website motorsport.com. De stichter van de Oreca groep laat zich daarin erg negatief uit over de toekomst van de autosport, een teneur die we eerder al zagen bij Bernard Munster, eigenaar van BMA, in een gesprek met onze collega’s van La Dernière Heure. Dat deze crisis zijn sporen zal nalaten, is zeker, maar hoe diep die sporen zullen zijn, valt moeilijk te voorspellen.

Laten we beginnen met een streepje hoop. Belfius-CEO Marc Raisière stelt in een interview met De Tijd, een gezaghebbende zakenkrant, dat de economie in mei of ten laatste in juni weer kan opstarten en dat ons land minder hard zal getroffen worden dan veel andere landen. Onder meer de goede sociale zekerheid en een goede aanpak van deze crisis maken dat België niet bij de slechte leerlingen zit.

Wat heeft dat met autosport te maken? Wel, het gros van de Belgische autosport bestaat niet uit professionele rijders, maar uit zakenmensen, ondernemers, die in hun passie investeren. Als de crisis in België relatief binnen de perken blijft, dan kan het dat autosport op regionaal niveau (ASAF en VAS) en op nationaal niveau, zoals de Belcar of het Belgian Rally Championship, nog wel terug zullen aantrekken, met uiteraard die wetenschap dat het niet zal zijn zoals voorheen. Om terug op het niveau van 2019 te komen, met volle startvelden, zal ook bij ons wat tijd nodig zijn. Door de beperkte logistieke en geografische schaal zal het ook makkelijker zijn om morgen weer ‘lokaal’ te rijden, in tegenstelling tot een organisatie die veel buitenlanders nodig heeft. Concreet zien we mogelijk eerst de rittensport of rallysprint weer opstarten alvorens we grotere evenementen opnieuw zien plaatsvinden. Echter dit is geen wetenschap, maar onze visie, we weten uiteraard ook niet op welke termijn onze regering A of B weer zal toelaten en C zal uitstellen. Overigens, bij deze ‘chapeau’ aan Christian Jupsin, de organisator van de Spa Rally. Hij beleefde een nachtmerrie toen zijn wedstrijd op enkele uren van de start werd uitgesteld, op een ogenblik dat alle kosten reeds gemaakt werden. Hij vecht echter terug en wil eind dit seizoen ons op een prachtige winterwedstrijd trakteren.   

Erger is het gesteld met internationale wedstrijden. De situatie in Engeland, de VS of het zuiden van Europa is ingrijpender dan in ons land en het is onduidelijk wanneer de onderdanen van die landen weer zullen mogen reizen en hoe zwaar de economie daar zal getroffen worden. Voor de autosport betekent dat heel concreet dat hoe internationaler het gezelschap, hoe langer het zal duren alvorens er weer geracet zal worden. Neem nu het FIA WEC of de F1… Is het realistisch dat de 24 Uur van Le Mans überhaupt nog gereden zullen worden, zolang er geen afdoend antwoord tegen het corona-virus is? 250.000 toeschouwers samenbrengen op campings, teamleden van alle windstreken in kleine pitboxen en 1.500 journalisten in laat ons eerlijk zijn een slecht verluchte perszaal? Kan dat zolang er ergens een risico op een uitbraak bestaat? Uiteraard geldt deze bemerking evengoed voor Tomorrowland of het EK Voetbal. Of zou het zomaar kunnen dat de sportwereld er in de toekomst blijvend anders zal uitzien, met meer nationale en regionale competities (Benelux bijvoorbeeld), dan echt internationale evenementen? Tegelijkertijd kan de e-sport van deze crisis gebruik maken om door te breken, want alleen achter de PC is er uiteraard weinig risico en hier is internationaal geen vies woord. Bovendien hangt de internationale autosport nog meer van constructeurs af en of morgen Hyundai of Mercedes nog centen voor autosport zullen hebben, is moeilijk in te schatten, maar dat zij zullen snijden in de budgetten is 100% zeker.   

Hoe dan ook, april en mei worden sowieso rustige maanden, waarin we ruimschoots de tijd zullen krijgen om na te denken en te analyseren hoe onze passie er zal uitzien in de nabije en minder nabije toekomst.

Ondertussen, hou het veilig en beweeg!

Uw hoofdredacteur

Joost Custers