De 24 Uur van Zolder gaat naar november, dat was het opvallende nieuws gisteren en dat uiteraard als gevolg van de huidige Corona-crisis die onder meer de entertainmentsector erg zwaar treft. En tot die entertainmentsector behoort ook de autosport. De beslissing van de promotor van het nationale uithoudingskampioenschap was dan ook terecht en brengt hoop in bange dagen.
Echter, de verhuis van hartje zomer, naar de late herfst zal de organisator ook uitdagingen bieden waar een antwoord moet op gevonden worden. Augustus is immers november niet en omgekeerd. Beginnen we met het weer dat mogelijk natter en zeker kouder zal zijn.
Voor teams en rijders zal dat een aanpassing vergen, maar ook op vlak van de broodnodige (VIP) gasten zal er moeten nagedacht worden over hoe de race wordt ingericht. Heel wat teams maken voor hun gasten immers gebruik van tentstructuren, dus laat blijven is tijdens de koude novembermaand misschien niet de meest leuke optie. Bovendien wordt het in november pas licht rond 8u00 ’s morgens en om 17u00 is het alweer donker. Starten om 16u30 is dan niet meteen de beste piste. Mogelijk kan er vroeg gestart worden op zaterdag, bijvoorbeeld rond het middaguur of een ander idee, waarom geen twee wedstrijden van 12 uur, met uiteraard een verplicht Parc Fermé tussen de eerste finish en de tweede start? Hoe dan ook, rijden in de wintermaanden is niet hetzelfde als tijdens de mooie zomermaanden.
Perfect aangepast
Gelukkig beschikt Circuit Zolder over een goede verlichting, na de lopende werken ook over een goede afwatering en zijn er relatief veel plaatsen waar toeschouwers kunnen schuilen. De 24 Uur van Zolder in november is niet helemaal nieuw overigens. De Race Promotion Night is jarenlang op die datum gehouden en was uiteraard geen race van 24 Uur, maar de sfeer kwam wel in de buurt. In 2010 was er zelfs een resem internationale sterren die zich op een verregend Zolder kwamen meten met onze nationale top.
https://www.racingsportscars.com/photo/Zolder-2010-11-13.html