Home > Industrie > Back to the Future: Volkswagen Commercial Vehicles toont op Techno-Classica zijn pionier van de elektromobiliteit

Back to the Future: Volkswagen Commercial Vehicles toont op Techno-Classica zijn pionier van de elektromobiliteit

Volkswagen Commercial Vehicles zet de Techno-Classica 2020 in Essen onder stroom, die zou plaatsvinden van 25 tot 29 maart, maar gezien de omstandigheden verplaatst is naar juni. Met een rijklare elektrische Transporter op basis van de T2 presenteert de constructeur uit Hannover zowat de voorvader van de toekomstige ID. BUZZ. Hij werd in 1978 goedgekeurd door de Berlijnse vervoersmaatschappij en behoort vandaag tot de mobiele collectie van Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer. Deze Bulli is niet de eerste de beste klassieker, maar een van de weinige oldtimers ter wereld met een nuluitstoot.

Een sprong van 50 jaar. Terug naar een tijdperk toen Volkswagen in Wolfsburg de nog prille basis legde voor de elektrische mobiliteit van de toekomst: in 1970 opende de bedenker van de Kever en de Bulli in Wolfsburg een ontwikkelingscentrum dat de eerste elektrisch aangedreven Volkswagens bedacht. Toen al was het de bedoeling om alternatieve energiedragers te vinden om minder afhankelijk te zijn van fossiele grondstoffen en uitstootvrij door de stad te kunnen zoemen. In 1972 stelde het bedrijf tijdens de Hannover Messe een eerste prototype voor, een pick-up met open laadbak. Kort daarop begon een beperkte productie van de elektrische Transporter, die niet alleen als pick-up, maar ook als busje en bestelwagen werd aangeboden. De elektrische Transporter maakte zijn naam waar met een aanzienlijk laadvermogen van 800 kilo, ondanks de 880 kilogram zware batterij.

Een van de deelnemers van de fleettest: de stad Berlijn. Aan de rivier Spree kocht men in de jaren nadien zeven elektrische Bulli’s. Een daarvan was de in 1977 gebouwde T2, die op 14 april 1978 toegelaten werd door de Berlijnse vervoersmaatschappij, afdeling rioleringswerken. Op de auto was de volgende slogan aangebracht: ‘Wij rijden op stroom – milieuvriendelijk’. Berlijn voerde de test consequent door: in de wijk Tiergarten werd een batterijwisselstation ingericht, waar een lege batterij op vijf minuten door een volle kon worden vervangen. Dat kon omdat de onder de laadbak geïntegreerde accu er eenvoudig uitgeschoven kon worden. Volkswagen ontwikkelde de laad- en wisseltechniek samen met de elektriciteitsmaatschappij van Rijnland-Westfalen RWE en de toenmalige maatschappij voor elektrische wegvoertuigen GES.

Alternatief kon de loodaandrijfbatterij van Varta ook aan het stopcontact worden opgeladen via een interface achter op de Bulli. Bovendien had de ‘futuristische’ Transporter meer dan vier decennia geleden al een recuperatiesysteem aan boord, waarmee bij het remmen kinetische energie werd opgeslagen. De opslagcapaciteit van de batterij bedroeg 21,6 kWh. Daarmee raakte de elektrische VW Transporter 85 kilometer ver. De aandrijving kwam van een onafhankelijk bekrachtigde gelijkstroomshuntmotor van Bosch (later Siemens). Die ontwikkelde een continu vermogen van 16 kW (22 pk) en kon kortstondig pieken op 32 kW (44 pk). Het maximumkoppel bedroeg een krachtige 160 Nm.

Met deze stroomkuur haalde de 2.170 kilogram zware Transporter een topsnelheid van 75 km/u, wat ruim voldoende was aangezien hij meestal in de stad gebruikt werd. En hij deed nog meer, want de elektrische VW Transporter was de kiem van een ontwikkeling die generaties van ingenieurs stimuleerde om een uitstootvrije Bulli voor massaproductie te ontwikkelen. Doorheen de decennia ontbrak het daarvoor echter aan een echt bruikbare batterijtechnologie. Vandaag is dat anders. Volkswagen Commercial Vehicles biedt ondertussen reeds de e-Crafter aan, een grote uitstootvrije Transporter voor de moderne tijd. En in 2022 worden de ID. BUZZ en de ID. BUZZ Cargo gelanceerd. Klaar voor de toekomst van de mobiliteit.

(persbericht)