Foto ©: Porsche
De 367-motor kan worden gezien als een mysterieus stuk machinerie in de geschiedenis van Porsche. De 367 zat onder de motorkap van de Porsche 356. De 367-motor was het resultaat van uitgebreid geëvolueerd proces.
Na enkele andere pogingen bij Porsche was Type 367 de eerst ‘echte’ Porsche motor. Hiervoor werd een motorblok gebruikt uit 1944 omdat deze flink vernieuwde cilinderkoppen had. Er is geen exacte informatie over de het precieze vermogen van de motor, maar we kunnen ervan uitgaan dat het vermogen vrij hoog was voor die tijd.
Het maken en de service die aan de motor moest besteed worden was enorm. Dat was tegenstrijdig met het principe van Porsche, de eerste Porsche goed zou moeten zijn voor dagelijks gebruik en maar klein onderhoud nodig had. De eerste Porsche 356’s waren voornamelijk uitgerust met motoren van VW Beetles en Kübelwagens die een nieuw leven kregen, deze waren voorzien van twee carburateurs. Nadat Porsche was verhuisd naar Stuttgart werd het Type 369 gebruikt, dit was een goedkopere oplossing voor de 366 en de 367. Deze wagen had slechts 40 pk, maar dat was voldoende voor de racers met een Porsche 356 om veel overwinningen te behalen.
Enkele jaren later, in de zomer van 1950 was de productie van de motor in gang gezet. De motor was ook goed om mee te racen en dat bewees Otto Mathé, die in de jaren na de oorlog zo goed als onverslagen was. De motor en Otto Mathé waren enorm populair, maar werden na de carrière van Mathé even snel vergeten door het publiek. De motor van zijn wagen werd ergens in een stal gelegd en er werd de volgende dertig jaar niet meer naar gekeken. Na de dood van Otto Mathé in 1995 ging de 367-motor naar een Oostenrijkse verzamelaar, die de motor liet restaureren. Wie het geluid van de motor eens wilt horen kan op YouTube zoeken naar: Projekt 367.