Autosportwereld.be gaat niet in lockdown en dat geldt ook voor het team van Circuit Zolder. Niet dat er geracet wordt, uiteraard, maar het enige Vlaamse circuit, krijgt letterlijk een nieuw kleedje. De asfaltlaag van de omloop wordt de komende weken vernieuwd om na de Coronacrisis er weer vol tegenaan te gaan. David Vanderbeek, de logistieke manager van het circuit, is onze gids en hij legt uit dat er nog veel meer gedaan wordt in Midden-Limburg.
“De werkzaamheden waren voorzien om vanaf volgende week maandag (23 maart) op te starten, maar wegens de aflassing van alle evenementen kwam de omloop vroeger vrij en dus zullen we dan ook sneller klaar te zijn om na het einde van de Coronacrisis snel terug te kunnen opstarten. De voorziene termijn voor de werken is 25 kalenderdagen”, legt David uit. “De eerste plannen en onderzoeken werden drie jaar geleden opgestart, de asfaltlaag lag er toen al twaalf jaar en we zagen toen al kleine barstjes. Samen met specialisten van het Onderzoekscentrum voor de Wegenbouw en de hoofdaannemer APK werd de onderlaag grondig bestudeerd zodat we nu de juiste verbeteringen kunnen uitvoeren. Via TopCon werd vervolgens de volledige toplaag 3D opgemeten en elke millimeter in kaart gebracht, hierop werden aanpassing gedaan in functie van kleine oneffenheden en vooral ook de manier van afwatering. Op basis van dit nieuwe plan worden op dit moment de graaf- en freesmachines via GPS meeting aangestuurd om zo niet enkel de piste te vernieuwen maar ook te verbeteren.”
Het gaat echter niet alleen om de asfaltlaag zelf, ook andere parameters worden verbeterd. “Om het water van de piste beter op te vangen worden op diverse plaatsen slokkers vervangen door acodrains en voorzien we de aanleg van infiltratieputten. Zo zorgen we voor een volledig opvang op eigen terrein, wat vooral tijdens hevige regenbuien een optimalisatie zal geven op de piste zelf. We passen ook het hoogteverschil tussen de pitlane en boxen aan. Langs de piste zal ook de heuvel in de weg achter de boxen vlakker aangelegd worden en vernieuwen we de toegangsweg vanaf zone 6 tot 1.”
(lees verder onder de afbeelding)
Veiligheid blijft bij elk werk op het Circuit uiteraard een aandachtspunt, ook tijdens deze werken, dat legt David ons ook uit: “We vergroten de grindbak van de Bianchi richting kanaalkant, vooral met het oog op de veiligheid van de motorrijders. Ook de oude golfcurbs die vooral door de truckraces zwaar hadden afgezien worden uitgebroken en vervangen door een in één geheel gestort vlak. Delen van de oude bandenmuren zullen ook vervangen worden door ons eigen team. Ze schroeven ruim 200 meter nieuwe bandenstapels in elkaar.”
Circuit Zolder wil volop kiezen voor de toekomst en dus zijn er nog andere belangrijke ingrepen: “Een andere zware investering die zich opdrong en die gelijk loopt met deze werken, is de plaatsing van een volledig nieuw camerasysteem, volledig uitgewerkt door onze partner EL Systems. We moesten bij de keuze van digitale camera niet enkel rekening houden met wat we willen zien, maar vooral met het punt om een duidelijk beeld binnen te krijgen bij hoge snelheid. Om dat alles mogelijk te maken leggen we rond de hele piste glasvezelbekabeling die ook andere toepassingen mogelijk maakt. Verder wordt ook de verlichting gerenoveerd en is onze eigen ploeg hard aan het werk aan de voorbereidingen voor het seizoen, zo verbouwen we zelf de speakerruimte en zullen er voor de grote events twee extra cabines voorzien worden.”