Nu de rook om ons hoofd is verdwenen… De afgelopen dagen bleef de informatie in verband met het Coronavirus en de impact op de autosportkalenders binnenstromen. Die stroom droogt nu stilletjes op en wat overblijft is een agenda met lege maanden maart en april en bovendien grote vraagtekens bij de lentemaand mei. Alvast de F1 en het WK rally lijken niet meer in actie te schieten voor de zomermaanden en ook in ons eigen land, zijn we vertrokken voor een reeks autosportvrije weekends.
Laten we wel wezen, dit heb ik in 22 jaar autosportverslaggeving nog nooit meegemaakt. Zo is bijvoorbeeld de 24 Uur van Le Mans enkel in 1968 verplaatst, vanwege de straatprotesten in Frankrijk en daarvoor moeten we al naar oorlogsjaren ’40-‘45 teruggaan om eenzelfde scenario te zien. De situatie vandaag is uiteraard geen oorlogssituatie, al zijn de gevolgen voor de sportwereld wel gelijkaardig: er is geen sport meer.
Laten we meteen ook overdreven optimisme of naïeve onvoorzichtigheid de kop indrukken. De Vlaamse Minister van Ben Weyts liet verstaan dat de Ronde van Vlaanderen 2020, die al buiten de sperperiode valt, echter weinig kans op slagen heeft. Dan weet je meteen ook dat april voor iedereen zeer moeilijk wordt, ook voor de autosport. April, dat is al over twee weken en twee weken is in deze omstandigheden wel erg kort dag. Concreet lijken wedstrijden als de TAC in Tielt, het DTM in Zolder of de FIA WEC in Spa, nog verre van zeker. Het kan, maar daar hebben we misschien wel een klein wonder voor nodig.
Laat ons toe om iedereen in onze sport een hart onder de riem te steken, want voor sommige betrokkenen kunnen de gevolgen behoorlijk ingrijpend zijn. Een dergelijke crisis kan ook een stevige impact hebben op de marketingbudgetten van de komende jaren, dus we moeten kost wat kost deze crisis zo kort mogelijk houden. Lockdown feestjes zijn in dat opzicht gewoon achterlijk uiteraard.
Als we de kalender erbij nemen, dan zien we… dat er na de finish in Le Touquet en Mexico, niets meer rest, geen races, geen rally’s, maar ook geen testdagen of trackdays. Jammer? Zeker, meer dan dat zelfs. De impact voor mensen die deels of volledig van de autosport leven, is behoorlijk groot. Noodzakelijk? Ook ja, want hoe sneller we van dit virus verlost zijn, hoe beter. Niemand heeft zin in een half of heel seizoen zonder autosport, laat staan de gevolgen daarvan. Dus als u het ons even toelaat, gebruik uw gezond verstand en doe even wat men u vraagt.
Gaat Autosportwereld.be in die periode dicht? Neen! Uiteraard zijn er geen reportages over competities, dat had u al begrepen, maar wij gaan nieuws blijven brengen. Zonder autosport kunnen wij niet, al beseffen we dat het echte ‘ding’ toch beter ware geweest.
Wij wensen u een gezonde lente en we zien elkaar terug over enkele weken!