Home > VAS > Rittensport > VAS: terugblik Leeuwenrit

VAS: terugblik Leeuwenrit

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.6″][et_pb_row _builder_version=”4.0.6″ column_structure=”3_5,2_5″ custom_padding=”|||29px||”][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”3_5″][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″]

De Leeuwenrit, “a short Classic with basic systems”, bleek vooral een zaak te zijn voor de routiniers. Dat konden we besluiten na afloop van de allereerste VAS Classic van het seizoen.

De opzet van de wedstrijd had uiteraard zijn weerslag op de puntenverdeling, en dan vooral wie die punten pakten. Het werd een wedstrijd die iets langer was dan de doorsnee rittensportwedstrijd, maar dan weer een stuk korter dan de normale Classic. De basic systems bestonden uit kaartfragmenten en gestileerde bol-pijl. Voor de door de wol geverfde Classicrijders stelde dat weinig tot geen problemen. Ondanks het feit dat toch enkele toppers, die geacht werden veel hoger in het klassement voor te komen, zich lieten vangen aan enkele valletjes, bleef de doorsnee puntenlast van deze Classic “Light” eerder laag. Er werden enkele bordjes gemist door sommigen, er waren een paar traditionele valletjes, maar de zege werd vooral gespeeld op de regelmatigheidstrajecten. Juiste meting en het aanhouden van de juiste tijden en gemiddelden werden zeer cruciaal. Bart Babeliowsky en regerend Classic vicekampioen Hendrik Jaeken pakten de algemene zege met hun moderne Opel Astra, voor een totaal van 0,75 punten. Ze werden gevolgd door vader en zoon Guy en Olivier Dupont in de Austin Healey MKIII (1,35 punten) terwijl vader en dochter Leo en Inge Rackham met de Peugeot 205 GTI 1.9 (2,35 punten) het algemene podium vol maakten. Daarmee stonden ook alle klassewinnaars in Toertimer, Oldtimer en Youngtimer meteen op het algemene podium.

We dienen te zakken tot een tiende plaats om de Vandoorn broers op de Volvo te zien, de eersten die een controle misten. Het leverde hen desondanks nog een derde plaats op bij de Oldtimers, achter vader en zoon Dupont en achter Andre Depoorter en Ronny Callens (Ford Escort). Bij de Toertimer lagen de plaatsen verder uit elkaar want achter winnaars Babeliowsky en Jaeken is het wachten tot de zevende plaats en Jurgen Mortelé met Rudi Verhaeghe op de Smart ForTwo, die de tweede plaats opeisten voor Philippe Valleys en Caroline D’Haese, 14de algemeen met de VW Golf. Bleven er nog de Youngtimers, met uiteraard de zege van Leo en Inge Rackham voor Sebrecht Vanneste en Jurgen Crombez (Ford Sierra), toch weer mooi vijfde algemeen, en voor Jan Eysermans en Wim Poulmans (Subaru Impreza), die nu al uit zijn op revanche.

(persbericht/foto’s: Geert Felhoen)

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”2_5″][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/03/Clipboard01-1.jpg” _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.0.6″][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”4_4″][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/03/Clipboard02-1.jpg” _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]