Met zijn 17 jaar vertrekt de jongste winnaar in de geschiedenis van de discipline voor een tweede seizoen in de Eurocup Formula Renault, net als 23 van de 25 eerdere kampioenen op dit niveau. Hij werd zevende in het kampioenschap 2019 en de Brusselaar wil op regelmatige basis podia scoren.
Na een harde winter met veel stress en onzekerheid omtrent zijn toekomst, werd na maanden van inspanningen het nodige budget bekomen door een Crowdfunding waaraan meer dan 130 fans grootmoedig hebben deelgenomen. Ugo de Wilde is zeer gelukkig en kan nu uitstekend nieuws bekend maken: hij zal wel degelijk aan de start staan van het seizoen 2020 van de Eurocup Formula Renault, aan het stuur van de bolide met nummer 27 van de gerenommeerde Britse renstal Arden International. Die werden derde in het kampioenschap voor teams 2019. Het is een team waar indertijd nog twee Belgische referenties reden : Kurt Mollekens en Marc Goossens. “Het was een echte opluchting voor mij om te weten dat mijn avontuur in de eenzitter zich kan vervolgen”, lacht Ugo, die na drie dagen van voorbereidingen terug is uit de fabriek van Banbury, de imposante structuur van Arden gelegen tussen Prodrive en Haas GP. “Ik moet heel wat personen bedanken, trouwe en nieuwe partners en vrienden, die ons quasi aan het budget hebben geholpen. Er ontbreken nog een kleine 10% maar we wagen de sprong en hopen het restant in de loop van het seizoen te vinden. Ik ben zeer dankbaar voor mijn familie, die moeilijke momenten doormaakten maar nooit hebben losgelaten en gevochten hebben tot op het einde opdat de droom niet zou stuk gaan. Ik ga alles doen wat ik kan om hen niet teleur te stellen.”
Mikken op podia
Als zevende in het kampioenschap van 2019, waar hij als enige “rookie” ook een wedstrijd wist te winnen, moet Ugo dit seizoen hoger mikken. “We hadden de keuze tussen vijf teams”, verduidelijkt een Ugo die zeer gewild was in het tussenseizoen. “We hebben de voordelen en nadelen goed afgewogen binnen alle opties alvorens te tekenen bij Arden, het voormalige team van Christian Horner (vandaag de baas bij Red Bull), dat wordt geleid door zijn vader Garry. Arden bezit een stevige reputatie en tonnen ervaring. In de afgelopen 23 jaren pakten ze acht titels in meerdere categorieën en werden de springplank van heel wat jongeren. Ik merkte op dat vijftien rijders bij hen passeerden voordat ze naar de F1 gingen. Onder hen Pierre Gasly, Sergio Pérez, Daniil Kvyat, Nicholas Latifi en Carlos Sainz Jr, allemaal
rijders die in 2020 aan het stuur zitten van een F1 wagen tijdens de Grand Prix. Maar er waren ook nog Bruno Senna, Heikki Kovalainen en Vitantonio Liuzzi. En dan mogen we Dan Ticktum niet vergeten, die de Eurocup in 2017 won en vandaag testrijder is bij Williams, of de Eurocup kampioen van vorig seizoen, Oscar Piastri, die ook bij Arden zijn eerste podia pakte. Het team besloot zich uit de Formule 2 terug te trekken om zich ernstiger te kunnen toeleggen op de promotieformules als de F4 en de Eurocup maar ook in de Sport Cars, waar ze samenwerken met Aston Martin en R-Motorsport in GT en met Jota en Jacky Chang DC in LMP2 WEC. Op het eind
van de rekening waren zij het die het beste pakket voorstelden. En zij toonden het meest dat ze mij in hun team wilden inlijven. Na drie jaren met “rookies” is het de eerste keer dat ze investeren in een rijder die een tweede seizoen afwerkt. Ik hoop dat ik hun verwachtingen kan inlossen. Ik ben zeer blij dat ik een tweede seizoen kan rijden, op een racewagen die ik ken en op circuits die mij bekend zijn, buiten Zandvoort dan, maar dat is nieuw voor iedereen. Mijn doelstelling is duidelijk om podia te scoren.”
En proberen om de tweede jongste kampioen binnen de discipline te worden na Lando Norris ?
“Laten we eerst maar eens afwachten hoe de eerste testritten verlopen deze week in Spanje, met achtereenvolgens twee dagen in Valencia, gevolgd door twee dagen in Barcelona. Ik heb nog geen meter gereden met de auto van mijn nieuwe team. Het is dus moeilijk om in te schatten op welk niveau we zitten tegenover de tegenstanders. We zullen al iets meer weten binnen enkele dagen. Ik wil mezelf niet teveel druk op de schouders leggen maar het is duidelijk dat ik me wil bewijzen en een glimlach op de lippen wil toveren van de mensen die hun vertrouwen in mij stelden. Ik heb veel gewerkt aan mijn fysiek en mijn conditie in de afgelopen maanden. Ik voel me sterker dan ooit. Ik kan niet wachten voor het allemaal van start gaat. Ik hoop dat de openingsmanche in Monza niet wordt afgelast wegens het Corona virus want aan Monza hou ik een paar goede herinneringen over…”
(persbericht)
De kalender 2020 van de Eurocup Formula Renault
17-19 april : Autodromo di Monza (Italië)
8-10 mei : Silverstone (Groot-Brittannië)
21-24 mei : Monaco
29-31 mei : Circuit Paul Ricard (Frankrijk)
26-28 juni : Zandvoort (Nederland)
23-25 juli : Circuit Spa-Francorchamps (België)
4-6 september : Nürburgring (Duitsland)
25-27 september : Hungaroring (Hongarije)
9-11 oktober : Circuit Barcelona-Catalunya (Spanje)
23-24 octobre : Yas Marina Circuit (Abu Dhabi)