Home > #Hoofdnieuws > F1 road to Austria 2020: Haas F1-team

F1 road to Austria 2020: Haas F1-team

Foto ©: Haas F1 team

Komende zondag, 5 juli is het eindelijk zover, dan gaat het nieuwe F1-seizoen van start. De opener van het nieuwe seizoen is nu de GP van Oostenrijk, op de Red Bull Ring in Spielberg. Om u goed op weg te zetten voor het nieuwe seizoen, maken we bij Autosportwereld.be van elk team een voorbeschouwing. Nu is het de beurt aan het Amerikaanse Haas.

Voor het Amerikaanse team is 2020 nog maar het vijfde seizoen in F1. Het team is eigendom van Gene Haas. Het Haas team kan niet spreken van een geslaagd seizoen in 2019. De voorlaatste plek bij de constructeurs was beneden alle verwachtingen, de interne spanningen hebben het zeker niet gemakkelijker gemaakt.

Haas tijdens de testdagen:

De testdagen verliepen voor Haas niet bepaald van een leien dakje. Haas reed in het totaal het minste rondjes van alle teams. Vooral Kevin Magnussen verloor veel tijd in de garage. De tweede week was wel iets positiever voor het team, met Grosjean die de twaalfde tijd heeft neergezet. Teambaas Günther Steiner is tevreden over de testen: “We hebben progressie gemaakt in de laatste dagen, We hebben maar twee problemen gehad tijdens de testen. Nu moeten we de data goed analyseren en hopelijk komen er in Australië goede resultaten.”

Een vleugje geschiedenis:

In 2019 zakte Haas naar de negende plek in het klassement, terwijl het team in 2018 nog vijfde eindigde. Dat deed toch menigen opkijken want Haas F1 blijft de jongste telg op de grid van de Formule 1. Het team maakte zijn opwachting in 2016 en trekt de kop wat betreft het immer aanwezige verlangen van FIA en de autowereld om een “Amerikaans” team aan de start te hebben. Het huidige Haas F1 werd opgericht door industrieel Gene Haas en vindt zijn wortels in Stewart-Haas Racing, een NASCAR team! Voor de geïnteresseerden: het heeft niets te maken met het voormalige Lola-Haas team, dat een creatie was van Carl Haas.

Ze hebben een fabriek in Banbury, Engeland, bouwen op een Italiaans Dallara chassis en worden aangedreven door Ferrari motoren. Daarmee komen ze misschien nog het dichtst in de buurt van de vroegere “kit-car” teams, die in de jaren 70 zo succesvol waren. De keuze van de rijders is op zijn minst gezegd onorthodox. De onstuimige Kevin Magnussen verzekert nu al enkele jaren zijn zitje met lucratieve sponsordeals maar maakte door zijn agressieve rijgedrag niet enkel vrienden. Romain Grosjean brengt het team zeker tonnen ervaring bij maar de wispelturige Fransman is zowel tot het beste als het slechtste in staat.

Onze mening:

Tijdens de testen heeft Haas niet hun beste vorm laten zien. Grosjean heeft in de tweede week weliswaar de twaalfde tijd neergezet, maar in hoeverre is dit een graadmeter? De teams die vorig jaar voor Haas eindigden hebben positieve testen kunnen afwerken. Haas ziet ook Williams dichtbij komen, het is afwachten tot na Australië. Wij plaatsen Haas op de negende plek.

De rijders van Haas:

Bij Haas zitten ze met twee onvoorspelbare rijders die beide met de juiste mindset hoog kunnen eindigen. Magnussen is een agressieve rijder en dat resulteert vaak in enkele foutjes. Grosjean heeft dan weer moeite om met regelmaat te rijden. De Fransman krijgt toch het voordeel van de twijfel omdat hij rustig kan blijven in moeilijke momenten.

You may also like
IndyCar St. Petersburg: Grosjean op pole, één-twee voor Andretti Autosport
F1: Haas trapt presentaties 2023 af!
F1-testdagen Bahrein: Kevin Magnussen snelste bij wederoptreden
F1 2022: Magnussen tweede rijder Haas F1