Foto ©: Johan Hendrickx
Autosportwereld.be sprak met een echte liefhebber van de rallysport, want rally is meer dan alleen de toppers. In het BRC rijdt de Oost-Vlaamse Nick Hoens dit jaar mee in het critérium met zijn witte Opel Manta. Na de Rally van Haspengouw vertelde Nick over zijn passie voor de rallysport.
Zoals bij vele andere rally-rijders heeft Nick zijn passie voor rally gekregen door zijn vader. “Mijn vader deed vroeger mee aan verschillende rally’s, dan ging ik als klein jongetje altijd vol bewondering gaan kijken en zo ben ik daar ingerold”, vertelt Nick Hoens. Voor hij zelf achter het stuur kroop mocht hij eerst ervaring op doen als co-piloot. “Op mijn achttiende mocht ik voor het eerst co-piloot zijn bij mijn vader en dat was tijdens de Montebergrally, later mocht ik dan ook meerijden in het BRC. Op de Monteberg heb ik ook zelf mijn eerste rally, een rallysprint gereden. Dit was toch een speciaal moment voor mij”, zegt Nick.
Belgian Rally Championship
Vorige zaterdag stond Nick aan de start van de Rally van Haspengouw. Het startschot van een nieuw BRC-seizoen, voor Nick was het zijn derde deelname als rijder in Haspengouw. “In het begin reed ik vaak mee als co-piloot met mijn vader in zijn Ford Escort, de laatste jaren zit ik zelf vaak achter het stuur van mijn Opel Manta”, gaat Nick verder.
Nu is Nick actief in het critérium, maar hij heeft ook nog het Historic-BRC gereden. Na veranderingen in het reglement betreffende de motor, moest Nick genoodzaakt overschakelen naar het Critérium. “Ik heb ook nog het Historic-BRC gereden, waar ik twaalf KP’s kon rijden en dat was heel plezant, als rijder wil je natuurlijk zoveel mogelijk achter het stuur zitten. Bij het critérium worden er acht KP’s afgelegd, dat is minder maar ik amuseer mij en dat is het belangrijkste”, vertelt Nick
Het financiële plaatje
Iedereen weet dat rally een dure hobby is, maar er kruipt ook nog veel tijd en werk in het voorbereiden van de wagen. Rijders in het critérium zijn meestal niet omringd door een groot team zoals in de topcategorieën en Nick is daar geen uitzondering op. “Voor de rally van Haspengouw waren mijn vader en ik al ongeveer een maand op voorhand bezig met de wagen klaar te stomen. Aangezien het voor ons een hobby is, werken wij na onze uren en in het weekend aan de wagen”, zegt Nick Hoens.
Doordat Nick en zijn vader geen volledig team hebben, moeten ze op racedag ook het meeste zelf doen. “De dag zelf hebben we ook nog redelijk wat werk. Al het materiaal gaat in een camionette en de wagen volgt op de aanhangwagen. Na aankomst in het service-centrum moeten we ook nog alles opzetten en controleren. We zijn wel blij dat we een aantal trouwe vrienden hebben die meehelpen in het service-centrum”, vertelt Nick.
Nick komt dit seizoen niet bij elke BRC-manche aan de start, maar hij zou graag overal willen rijden. “In Spa kom ik niet aan de start, mijn volgende rally’s als rijder zijn Tielt en Bocholt. In de Rally van Ieper en de Condroz rij ik mee met mijn vader.” Het is voor een critériumrijder moeilijk om overal aan de start te komen en dan moet je keuzes maken. “Het is nog altijd een hobby, ik zou overal willen deelnemen maar met mijn werk en de extra kosten is dat zo goed als onmogelijk. De meesten zoeken dan naar sponsors, maar ik probeer zo goed mogelijk mijn plan te trekken”, vertelt Nick.
Nick gaat nog aan enkele BRC-manches deelnemen, maar specifieke doelstellingen heeft hij niet. “Voor mij is het vooral zaak om mij te amuseren en proberen zo goed mogelijk te rijden. Ik ben nu in Haspengouw als vijfde geëindigd dus misschien wel eens mikken op het podium in de toekomst, dan mag er natuurlijk niets misgaan”, besluit Nick Hoens.