Na China is het zwaartepunt van het Coronavirus verschoven naar Italië. Reden genoeg om zich zorgen te maken over het verloop van het F1 kampioenschap in 2020?
foto: cc0/pixabay
In alle geval houdt de FIA de zaken nauwlettend in het oog. Er zijn voortdurend contacten tussen de organisatoren in Australië, Bahrein en Vietnam en FIA/Liberty Media. Dat zijn de landen die desgevallend in de nabije toekomst hun grenzen kunnen sluiten of het transferverkeer moeilijk maken nu de verspreiding van het Coronavirus uitbreidt naar Italië, Iran, Zuid-Korea en Japan. In Bahrein werden de luchthavens al 48 uur gesloten voor reizigers uit Singapore en Dubai, maar dat zou uitgebreid kunnen worden naar reizigers uit, zeg maar, Italië. Dat zou voor de “Europese” teams uit de F1 en F2 zorgen voor heel wat problemen want zij werken met veel Italiaans personeel. Wat zal er binnen luttele dagen gebeuren met de driedaagse test op Sakhir (1-3 maart)? Binnen de F1 werd China al opgeschort maar de vrees bestaat dat ook Australië, Bahrein en Vietnam zouden kunnen besluiten om hun evenementen af te gelasten of uit te stellen. En de problemen zijn acuut want voor Australië moet het personeel al volgende week op het vliegtuig zitten en het gevaar bestaat dat medewerkers van Ferrari, Alfa Romeo, Alpha Tauri en Pirelli te maken krijgt met een inreisverbod of quarantaine…
Geen sores bij de moto’s
Een kampioenschap dat pas begin mei zou beginnen in Nederland? Het is een worst-case scenario maar de FIA en Liberty media vergaderen nu al volop en houden de vinger aan de pols. Interessant in dat opzicht is de start van het raceseizoen bij de motoren: de World Superbike op Phillip Island in Australië en de MotoGP in Qatar. Beide kampioenschappen, misschien iets minder gemediatiseerd dan de F1, maar daarom niet minder in bezoekersaantallen, ondervinden voorlopig geen hinder.