Volgende zaterdag wordt in en rond Landen op een door de weersomstandigheden lastig gemaakt parcours de start van het Belgian Rally Championship (BRC) 2020 gegeven. Met twaalf chronoritten verdeeld over drie lussen belooft de Rally van Haspengouw heel spannend te worden, het beste bewijs van het immer stijgende niveau van het nationale rallykampioenschap. In de rangen van DG Sport Compétition zitten Kris Princen en Peter Kaspers aan de ene kant, en Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe aan de andere al te popelen in de startblokken, helemaal klaar om ten volle van het potentieel van hun Citroën C3 R5 gebruik te maken. Beide bolides worden ingezet met de steun van Citroën Racing en Citroën Belux.
“Ik heb een goed gevoel bij de start van het kampioenschap”, stelt Kris Princen, die opnieuw deel uitmaakt van DG Sport Compétition, een structuur die hij in het verleden al wist te appreciëren. “In vergelijking met het begin van vorig seizoen heb ik de indruk dat ik mijn wagen beter onder de knie heb, wat me wel vertrouwen inboezemt. Maar een rally moet nog altijd eerst gereden worden, en iedereen weet dat de concurrentie in het Belgische kampioenschap dit jaar – en meer dan ooit – heel zwaar zal zijn. De Haspengouw op natte wegen kan een heel lastige uitdaging worden, zeker met de modder die aan de banden blijft kleven en al die weilanden langs de wegen, stuk voor stuk valkuilen waar je heel wat tijd kan verliezen als je er een foutje maakt. Ik wist deze rally al vijf keer te winnen, net zoals Patrick Snijers en Pieter Tsjoen, en bij een nieuwe overwinning word ik dus zegerecordhouder in Landen. Ik wil dus winnen… maar als ik na twee of drie chronoritten merk dat het vertrouwen er niet helemaal is, dan ben ik bereid om mijn ambities wat terug te schroeven. Het belangrijkste is om deze start van het seizoen niet te missen.”
Hoewel hij op de Haspengouwse proeven over minder ervaring beschikt dan Kris Princen heeft Guillaume de Mévius dan weer het voordeel dat hij de Citroën C3 R5 door en door kent, want hij bestuurde de wagen ook al vorig seizoen. “Ik ben na een winterstop van meer dan drie maanden vooral blij dat ik opnieuw een wedstrijd kan rijden”, stelt Guillaume. “Omdat het de eerste rally van het seizoen is, zal het voor iedereen opnieuw wat wennen worden. Het wordt dus moeilijk om op voorhand al een strategie vast te leggen. Wat wel zeker is, is dat ik dit seizoen met het kampioenschap in mijn achterhoofd aan de start sta, vast van plan om bij elk van mijn wedstrijden zwaar te scoren. Dat betekent ook dat ik soms wat zal moeten inhouden, om zo zeker te zijn van een goed resultaat. Gezien het niveau van de concurrentie telt elk detail, en daar komt mijn kennis van de auto zeker van pas, toch aan het begin van het seizoen. Kris rijdt een thuiswedstrijd, en vormt voor mij zo een perfect vergelijkingspunt. Wat het parcours betreft: het mist allicht wat bochten, en zal door de modder en de koude heel lastig en verraderlijk zijn. De verschillen zullen niet groot zijn, en willen we met onze twee Citroën C3 R5 een goed resultaat neerzetten, dan zullen we snel bij de les moeten zijn.”
Binnen de rangen van DG Sport Compétition is de richtlijn voor de start van het seizoen duidelijk: er mogen geen fouten worden gemaakt. “Ik heb de streek van de rally vorig weekend bezocht, en kon met mijn eigen ogen vaststellen dat er nogal wat water over de wegen loopt”, stelt Alain Georges, rallymanager van het team uit Theux. “Het belangrijkste voor dit weekend wordt het vinden van een goede dynamiek, om zo extra druk voor de volgende wedstrijden te vermijden. Zowel Kris als Guillaume zijn tevreden over de ontwikkelingstests die Citroën Racing heeft afgewerkt en begin deze week konden ze ook even proeven van wat hen in en rond Landen te wachten staat. Beide rijders zijn heel enthousiast en ontzettend gemotiveerd. We staan te trappelen van ongeduld, ook al omdat we weten dat er nogal wat rijders met grote honger aan de start van het Belgian Rally Championship staan.”
Zaterdagochtend iets na achten wordt de Rally van Haspengouw 2020 op gang getrokken. Op het programma staan drie passages op de klassementsproeven van Walshoutem (10,21 km), Boekhout (10,86 km), Kamerijk (10,07 km) en Halle-Booienhoven (14,59 km). Samen goed voor iets meer dan 137 kilometer tegen de klok, en een finish die rond 19 uur geprogrammeerd staat. (persbericht)