Rallycross is vandaag een schaakspel tussen de overheid en de inrichters van het Circuit Duivelsberg met als inzet de mogelijk om al dan niet te kunnen rijden voor er weer een nieuwe omgevingsvergunning is afgeleverd aan het circuit in Maasmechelen. En vooral of die vergunning er überhaubt nog komt.
Eerst even dit: Autosportwereld.be is niet onder de indruk van anonieme dreigtelefoons en mails waarin ons opgelegd wordt om niet meer over dit dossier te informeren. Het moge duidelijk zijn.
Duidelijkheid is een troef, dus even uitleggen waar de knoop zit: voor een activiteit als die van Duivelsberg, maar ook voor andere industriële activiteiten is in Vlaanderen een omgevingsvergunning nodig. “Als u in Vlaanderen een bedrijf wilt starten, moet u nagaan of u een omgevingsvergunning nodig hebt voor het exploiteren van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. In bepaalde gevallen is er alleen een meldingsplicht. Dat hangt af van het feit of uw bedrijf behoort tot klasse 1, 2 of 3 van het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning (VLAREM 1)”, zo lezen wij op de site Vlaanderen.be, de website van de Vlaamse overheid. Het circuit van Maasmechelen behoort tot klasse 1 “en dat betekent de meest hinderlijke activiteit”, zo lezen wij verder. Om zo’n omgevingsvergunning aan te vragen is er een hele procedure, waarover meer info hier: https://navigator.emis.vito.be/mijn-navigator?woId=264.
Wel of niet op tijd?
Tot daar is alles helder, niet makkelijk, maar wel helder. Echter waar ligt nu het probleem: aan zo’n aanvraag zijn termijnen verbonden, termijnen om tijdig de aanvraag in te dienen, waardoor in afwachting van de behandeling, de activiteiten kunnen blijven plaatsvinden. “Als de vergunningsaanvraag ten minste twaalf maanden voor de einddatum van een omgevingsvergunning van bepaalde duur wordt ingediend, mag de stedenbouwkundige handeling in stand worden gehouden of mag de ingedeelde inrichting of activiteit verder worden geëxploiteerd na de einddatum in afwachting van een definitieve beslissing over de aanvraag”, leert ons navraag bij bevoegde instanties. En net die aanvraagdatum is het twistpunt tussen de beide partijen, een aanvraag die voor alle duidelijkheid bij de provincie moet ingediend worden. Het bevoegde Kabinet (Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme) beweert dat: “Op 30 december 2019 werd via het omgevingsloket een aanvraag ingediend bij het bestuur van de provincie Limburg. Een eerdere aanvraag werd onvolledig verklaard.” Duivelsberg beweert echter dat die eerdere aanvraag (2018) wel geldt als referentiedatum en dat zij dus wel verdere activiteiten mogen uitvoeren. “Uit de hoger aangegeven gegevens blijkt dat dit hier niet het geval is”, is de repliek van het Kabinet. “Bijgevolg kan de exploitant geen gebruik maken van het voordeel geboden aan de aanvragers die tijdig een hernieuwing aanvragen namelijk het recht om verder te exploiteren zonder een vergunning als de beslissing over de hernieuwingsaanvraag na het einde van de lopende vergunningstermijn valt. Dit betekent dat men in tussentijd niet mag exploiteren tot na het definitief bekomen van een vergunning.” Voor alle duidelijkheid, uiterlijk op 27 mei 2020 moet de deputatie van de Provincie Limburg omtrent deze aanvraag een beslissing nemen.
Voor alle duidelijkheid, Autosportwereld.be neemt geen positie in of de aanvraag al dan niet tijdig is ingediend, dat lijkt ons ondertussen voer voor juristen en specialisten. In het belang van alle betrokkenen, zou er zo snel mogelijk uitsluitsel moeten komen, dat is wel een zekerheid!
Autosport niet meer gewenst?
En last but not least, is een laatste element in de communicatie over het dossier misschien wel de belangrijkste: “Gezien de ligging in habitatrichtlijngebied, de opties van het Masterplan Nationaal Park Hoge Kempen en het PRSL is een nieuwe vergunning beleidsmatig niet wenselijk. De locatie werd niet geselecteerd als toeristisch-recreatief knooppunt in het PRSL én bij de goedkeuring van het PRSL en het Masterplan Nationaal Park Hoge Kempen is beslist dat Duivelsberg zou verdwijnen bij het aflopen van de milieuvergunning in 2019. Bij een nieuwe vergunningsaanvraag dient in ieder geval een passende beoordeling te worden opgesteld die de impact op het habitatrichtlijngebied nagaat. De provincie kan geen vergunning afleveren indien er een betekenisvolle aantasting is van de soorten en habitats van het habitatrichtlijngebied.” Wordt zonder twijfel vervolgd.