Nog een dikke twee maanden, dan gaat op het circuit van Zolder in België niet alleen het nieuwe seizoen in de DTM, maar ook de voor dit jaar nieuwe DTM Trophy van start. In deze serie, die tijdens zes van de tien DTM-raceweekeinden in actie komt en per evenement twee sprintraces van elk 30 minuten omvat, mogen auto’s volgens FIA E2-SH en E2-SC-homologatie deelnemen, wat voor normale mensen GT4 betekent. De inschrijving sluit medio volgende maand en inmiddels zijn de eerste teams en rijders bekend, waaronder ook een Nederlander, en niet de minste.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Max Koebolt, in 2017 kampioen in de GT4 European Series en het afgelopen seizoen runner-up, maakt voor dit jaar de overstap naar de DTM Trophy. Hij komt uit voor het gerenommeerde Duitse team Walkenhorst Motorsport, dat twee BMW’s inzet. “Het is natuurlijk een leuke uitdaging om aan een nieuwe serie te beginnen”, zegt Koebolt. “De DTM biedt een prachtig pakket met volle tribunes en mooie evenementen en ik heb volledig vertrouwen in de combinatie van BMW en Walkenhorst. Ik denk ook dat het concept van één rijder per auto heel aantrekkelijk is, zeker ook voor jonge rijders die bijvoorbeeld vanuit de Formule 4 of TCR komen en het niet gewend zijn om een auto met iemand anders te moeten delen. We hebben tot nu toe één keer een GT4-sprintrace gereden, twee jaar geleden op Hockenheim, en die won ik, dus ook dat ligt me wel!” Koebolts teamgenoot wordt de Brit Ben Tuck.
Naast Walkenhorst zijn er al diverse teams die zich hebben ingeschreven. Het Team GT van Bernhard Laber zet twee en wellicht zelfs drie McLarens in, het nieuwe team Car Republic uit Hockenheim brengt twee Audi’s aan de start. Dit team heeft Superdrink als sponsor, een Duits softdrinkmerk dat de laatste tijd sterk aan de weg timmert en ook seriesponsor van de DTM Trophy geworden is. Met de Duitse Youtube-ster Felix von der Laden, goed voor 3,2 miljoen volgers, en nog eens 2,5 miljoen op Instagram, heeft het team PR-technisch een zeer sterke troef in huis. MRS GT Racing, een vaste waarde in de GT-racerij en de Porsche-cupraces, wil eveneens deelnemen.
Ook vanuit de Benelux is er volop belangstelling van teams. Zo is Frans Verschuur van Equipe Verschuur zeer enthousiast over de nieuwe serie. “Ik wist er aanvankelijk niet zoveel van, maar nu ik me er een beetje in verdiept heb, moet ik zeggen dat ik het een bijzonder interessant concept is. DTM-evenementen zijn natuurlijk top: strak georganiseerd, er komen veel mensen, er is veel media. Daarnaast is het inschrijfgeld met 23.000 Euro inclusief banden en brandstof wel een heel aantrekkelijk aanbod.” Verschuur rekent op een budget van rond de 150.000 Euro voor een volledig seizoen. “Dat is een beetje meer dan bijvoorbeeld Europees GT4, waarin je per rijder op zo’n 120.000 Euro moet rekenen, maar daar staan wel de genoemde voordelen tegenover.” Verschuur is inmiddels met een aantal geïnteresseerde rijders in gesprek voor deelname aan de DTM Trophy met zijn beide McLarens.
Eenzelfde geluid komt van de Belg Patrick Selleslagh, die met zijn team SRT meerdere opties aanbiedt. “We hebben drie Mercedes-AMG GT4’s staan, daarmee kunnen we de kampioenschappen rijden die onze klanten willen. Europees GT4, Frans GT4, GT Open of de DTM Trophy. Ik zie die DTM Trophy zeker zitten: het is een goed concept voor rijders die er de voorkeur aan geven om alleen te rijden, zonder de auto met iemand anders te hoeven delen. Sprintraces, gewoon voluit, zonder pitstops of rijderswissels, dat spreekt mensen zeker aan.” Ook Selleslagh heeft nog mogelijkheden om rijders te laten deelnemen. “Het liefst mensen die snel zijn en budget hebben, de ideale combinatie”, lacht de Belg.