Home > #Hoofdnieuws > WRC Zweden: waarom er wel gereden is…

WRC Zweden: waarom er wel gereden is…

In Zweden was er heel wat te doen om het weer en de omstandigheden waarin de tweede WRC-manche van het seizoen werd verreden. Vanuit de sofa’s her en der werd geopperd dat de rally had moeten geannuleerd worden en dus stelde Autosportwereld.be de vraag aan onze landgenoot Yves Matton, hoofd van de rallysport binnen de FIA.

Het is echt niet zo eenvoudig om een rally te annuleren, mensen gaan daar nog al vlug over”, aldus Matton die uitgebreid zijn tijd nam. “Uiteraard was dit niet de editie waarvan iedereen droomde, met meters sneeuw en een dito landschap, maar zomaar een rally van de kalender schrappen is een bijzonder moeilijke en verstrekkende beslissing. Dit was voor iedereen het beste compromis. Weet je wat dat betekent voor een lokale organisator als de rally wordt geannuleerd? Zweden maakt deel van het DNA van de rallysport uit en daarom zijn we gekomen. We willen hier in de toekomst ook nog komen en vandaar onze steun voor de lokale organisator. Misschien hadden we na de moeilijke editie van 2016 de zaak wel meer moeten opvolgen… Al bij al zijn vrijdag en zaterdag nog meegevallen en zijn de problemen met de banden en dus de veiligheid achterwege gebleven.

Wat zijn dan de alternatieven voor de toekomst?

“We willen inderdaad (meer) zekerheid voor de toekomst, dat staat vast. Ofwel verhuizen we meer naar het noorden, maar heel evident is dat niet, want er is niet zo erg veel structuur om de rally te ontvangen, ofwel kom je in de skigebieden terecht en uiteraard hebben die hun eigen prioriteiten. Of je kan de proeven noordelijker rijden en in Torsby blijven, met mogelijk een assistentie na de eerste lus elders, zoals in Wales gebeurd is. Vergeet ook niet dat de provincie Varmland de rally steunt en die steun vervangen is niet evident.”

En de volle punten?

“Voor WRC kan je daar over discussiëren, maar voor WRC2, WRC3 en JWRC niet, dat zijn vaak private structuren en dat zou gewoon niet eerlijk zijn geweest tegenover die mensen. En wat betreft WRC, alle betrokken partijen waren het met die beslissing eens. Het reglement van de beperkte punten, geldt overigens alleen als het gaat om het inkorten tijdens de wedstrijd zelf.”

Of een andere rally, bijvoorbeeld ook voor Chili?

“Weet je, er was geen enkele kandidatuur om Chili te vervangen, gewoon geen enkele… Een WK-wedstrijd organiseer je niet op één, twee, drie. Overigens trek ik nog een bijkomende les uit deze wedstrijd. Dit sprintformaat is mogelijk een optie voor een wedstrijd op Amerikaanse bodem, waar autosport helemaal anders is dan in Europa. Voor onze klassieke rally’s is het echter geen optie. ”