Er is de laatste weken heel wat gepalaverd over de rally van Zweden: van afschaffen over rij toch gewoon op gravelbanden tot pas je aan… Dat waren de commentaren, vaak vanuit een of andere sofa in één of andere huiskamer. Autosportwereld.be is echter in Zweden en trok dus op onderzoek uit.
Even de situatie schetsen. De WRC-wedstrijd van Zweden wordt verreden op onverharde wegen in bossen en die wegen behoren vaak toe aan bewoners of boseigenaren. De overheid heeft daar dus niet meteen zeggenschap. De toelating voor de passages over die landwegen hangt dus vaak ook af van de specifieke toelating van die eigenaren. Daar raken we overigens ook een ander probleem aan dat de wedstrijd in Zweden treft. Een Zweedse bron legde uit dat heel veel van die boswegen doodlopen, al scheelt het vaak maar een paar honderd meters om twee of drie wegen met elkaar te verbinden en dus nieuwe mogelijkheden te creëren. “Maar dat verbinden kost geld en de boseigenaren willen dat niet ophoesten, daggeld moet van de rally komen”, vertelt een bewoner. “Daardoor valt de rally steeds terug op dezelfde passages, wat heel wat kritiek van de FIA met zich meebrengt.”
Zo komen we bij de kern van het probleem met name het sterk ingekorte parcours van de editie 2020 van de wedstrijd en dat bij gebrek aan sneeuw en/of vriestemperaturen en meteen ook het gebrek aan alternatieven. “De ondergrond van de wegen is bevroren, maar door de dooi (en regen) is de bovenlaag, die dient als wegbedekking, zeer zacht, een soort puree bijna. Indien daar zou op gereden worden met rallywagens, dan verniel je die bovenlaag al na enkele wagens en worden de wegen dus onbruikbaar voor de bosbouw, de landbouwers of andere reguliere gebruikers. De kost voor het herstel wordt dan ook een hele discussie”
Wij bezochten zelf een deel van het parcours dat niet verreden is (in de buurt van Hagfors), en effectief de bovenste laag, enkele tientallen centimeters dik is een soort pap geworden. “Bovendien krijg je enorm snel spoorvorming, wat het rijden al helemaak onmogelijk maakt en voor de rallywagens en voor de mensen naderhand.”
Hoe dan ook, met of zonder nagelbanden, rijden op de wegen op dit moment van het jaar is in deze streek dus onmogelijk in de gegeven uitzonderlijke omstandigheden. “Al merken we wel dat het jaar na jaar warmer wordt”, vertelt een deelnemer die hier al 23 maal reed. “Misschien brengt de verandering van het klimaat wel met zich mee, dat we hier niet meer zullen rijden. Ik herinner me nog de tijd dat we in Karlstad op de bevroren meren konden rijden, nu al helemaal een utopie.”