Er werd uitgekeken naar deze belangrijke vergadering bij Daimler-Benz, en gisteren was het dan zover. Wat men vreesde werd een beetje bewaarheid: het dividend werd verminderd…
foto: cc0
De productie bleef op peil, de omzet steeg zelfs, maar 5.5 miljard euro aan “juridische zaken” temperden de netto winst. Het dividend slonk van 3.25 euro naar 0.90 euro. Topman Ola Källenius maakte van het winstherstel een prioriteit voor de komende jaren. Wat dus met een geldverslindende F1 renstal in een bedrijf waar straks meer dan tienduizend werknemers wereldwijd afvloeien?
Vooralsnog volgde geen beslissing of uitspraak over het F1 team van Toto Wolff, dat deze week zelfs een nieuwe sponsor kon voorstellen. Maar de zaken kunnen snel keren. Mercedes moet immers dringend richting elektrische wagens, die nu slechts een luttele twee procent van de productie uitmaken. Goed nieuws voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne, kopman voor het team in de Formula E, maar in de F1 wordt de toekomst van de autogigant uit Stuttgart steeds onzekerder.