Op het eerste gezicht lijkt het een gewone buitenspiegel, maar dat is hij niet. Het is een 3D-geprint onderdeel, een technologie die CUPRA in samenwerking met HP is beginnen toepassen bij de ontwikkeling van de nieuwe Leon Competition. De voordelen van deze methode die is voorbestemd om de auto-ontwikkeling revolutionair te veranderen, zijn snellere reacties en een grotere efficiëntie en flexibiliteit. Hierna volgen de belangrijkste elementen.
– Geprinte onderdelen. “Voor de nieuwe CUPRA Leon Competition hebben we de middelste bedieningsmodule van het stuurwiel, de luchtroosters op de motorkap, de buitenspiegels en de koelmonden voor de remmen en het water geprint” zegt Xavi Serra, hoofd Technische Ontwikkeling bij CUPRA Racing. Deze onderdelen zijn geproduceerd met HP’s industriële jet Fusion 5200 3D-printeroplossing en werden ingezet bij de veeleisende ontwikkelingstests die de nieuwe racewagen moest ondergaan.
– Grotere efficiëntie, meer snelheid. De technologie biedt meerdere voordelen. “Het hoofddoel is om op korte tijd over veel onderdelen te beschikken. We kunnen snel een brede variëteit aan ontwerpen testen en omdat de voertuigontwikkeling tegenwoordig parallel gebeurt kunnen we dankzij deze technologie snel reageren op elke verandering in het designproce,” benadrukt Xavi.
“Het werk met CUPRA toont de kracht aan van 3D-printen en digitale productie. Het verandert de manier waarop de wereld ontwerpt en produceert” verklaart Virginia Palacios, hoofd Systems Product Management, 3D Printing & Digital Manufacturing, HP Inc.
– 3D-onderdelen in de wind. In TCR-racen zijn de buitenspiegels een onderdeel dat volgens de regels dezelfde vorm moet hebben als in het productiemodel. Maar de ingenieurs van CUPRA zijn een stap verder gegaan. “We wilden een extra functie toevoegen, namelijk verkoeling voor de bestuurder. Daarom moesten we een luchtinlaat bedenken in de zone met de grootste druk om dit effect te bekomen” vertelt Xavi. Deze materialen worden getest in de windtunnel, waar de 3D-geprinte onderdelen op exact dezelfde manier als de rest worden beproefd. “Hoe groter de variëteit in de onderdelen die we in deze faciliteit kunnen testen, des te beter. Op die manier kunnen we sneller vooruitgang boeken” zegt Xavi.
– En getest op het circuit. Omdat het een racewagen is, kan de laatste fase van de ontwikkeling op slechts één plek gebeuren: het circuit. Meer specifiek zijn de grenzen van de Leon Competition met zijn 3D-geprinte onderdelen getest op het circuit van Portimao in Portugal. “De resultaten waren uitstekend en sommige zelfs verrassend omdat we het materiaal tot het uiterste wilden drijven” zo vertelt de CUPRA-ingenieur.
– Een indrukwekkende toekomst. “3D-printen luidt een keerpunt in de auto-industrie in door de ontwikkelingstijd te verkorten, en HP 3D-technologie helpt ontwerpers om onderdelen te creëren die niet met andere technieken zouden kunnen worden gebouwd” vertelt Palacios. “De technologie is een sleutelelement in talloze domeinen en zal dat ook blijven zijn om de meest complexe ideeën te kunnen realiseren” besluit Xavi.
De nieuwe CUPRA Leon Competition rijdt nu het laatste stuk tot aan het startveld. Hij wordt op 20 februari onthuld bij de inwijding van de CUPRA Garage. CUPRA heeft opnieuw met succes geïnnoveerd in de autosportwereld, want dit is de eerste touringracewagen die op voorhand kan worden gereserveerd.
(persbericht)