De onderzoekscommissie van de FIA heeft het dossier rond het dodelijke ongeval van Anthoine Hubert, vorig jaar op Spa-Francorchamps, afgesloten.
foto: cc0
We besparen u de lange beschrijving van het verloop van het ongeval. De conclusies zijn samengevat de volgende: “Een opeenvolging van gebeurtenissen leidde tot een ongeval waarbij vier rijders betrokken waren en waarbij de wagens van Juan Manuel Correa en Anthoine Hubert in een T-bone crash geraakten. Het ongeluk was zo hevig dat het dodelijke verwondingen bezorgde aan Hubert terwijl Correa zwaar gewond raakte. Er werd geen eenduidige oorzaak gevonden maar een veelheid aan factoren die het ongeval veroorzaakten en de reden waren voor de ernst ervan. Het onderzoek kon ook niet vaststellen dat een rijder ongepast zou hebben gereageerd op de gele vlaggen of op de omstandigheden op de baan. Het tonen van de vlaggen en de signalisatie door de baanposten gebeurde in de kortst mogelijke tijd.
Het verbeteren van de veiligheid is een permanent proces. Bijgevolg worden de bevindingen omtrent dit ongeval in overweging genomen bij de voortdurende verbeteringen die door de FIA worden doorgevoerd om de veilgheid in de autosport te versterken. In 2019 onderzocht het departement veiligheid van de FIA 28 zware of dodelijke ongevallen in races op circuit, in samenwerking met de nationale automobielclub van de desbetreffende landen.”