Nog drie weken scheiden ons van de eerste chronoritten van het Belgian Rally Championship 2020. In de Haspengouw zien we ook voor het eerst de combinatie van de jonge talentvolle crew Grégoire Munster en Louis Louka en het Koreaanse Hyundai. De beide partijen zullen zeker niet onopgemerkt blijven in het BRC 2020!
Het kwam als een verrassing, de aankondiging van het duo Munster-Louka in de kleuren van de Koreaanse wereldkampioen, maar voor Grégoire Munster was het dat niet: “We stelden tijdens de Condroz 2019 vast dat er geen enkele I20 R5 meer aanwezig was”, aldus de perfect tweetalige Munster. “Dat was voor ons het startsein om ook met hen te gaan praten over de toekomst. Zo hebben we een opening gecreëerd en was mooi is, is dat we uiteindelijk een dubbele samenwerking hebben. We werken samen met de Belgische invoerder, Hyundai Belux, en met Hyundai Motorsport Customer Racing. Van beide partijen krijgen we financiële steun, maar we worden ook op vlak van media geholpen, er zullen ingenieurs aanwezig zijn op tal van wedstrijden en ik maak deel uit van het Young Driver programma van de Koreanen. Vergeet niet dat we het hier hebben over de wereldkampioen 2019 in WRC. Vandaag hebben ze programma’s op alle niveaus, zowel in WRC, als in WRC2, maar ook in ERC (Craig Breen) en op nationaal niveau in diverse landen. Er komt ook een nieuwe wagen in 2021. Welke omgeving kan je als jonge, ambitieuze rijder meer wensen? Mijn doel is om richting WRC te evolueren, of dat zal lukken is de vraag, maar het is mijn doel.”
Net zoals voor de meeste partijen in het Belgian Rally Championship geldt, zullen Munster en Louka niet echt veel voorbereidingstijd hebben. “De wagen wordt nu gebouwd, dus de week voor de Haspengouw kunnen we testen”, gaat Munster verder. “Niet eerder, wat uiteraard maakt dat de aanpassingstijd kort is. Ik denk ook dat we eerder tijdens de tweede helft van het seizoen echt mee vooraan zullen strijden. De meeste concurrenten, en we zijn met veel, hebben meer ervaring in een Rally2-wagen (R5), maar ik heb ook gezien dat Sébastien Bedoret vorig jaar op regelmaat tot in de laatste KP van het seizoen meestreed voor de titel. Hoe dan ook, niemand gaat dit seizoen domineren, de titel zal een kwestie van regelmaat zijn. Veel rijders hebben hun wedstrijd(en) en we gaan een heel mooi seizoen tegemoet.”
Tijdens dat seizoen zal Munster ook nog enkele buitenlandse rally’s rijden, in principe Europese WRC-wedstrijden. “Op dit ogenblik heb ik sowieso de zekerheid dat ik Zweden, waar ik niet rijd, vervang. Echter het is mogelijk dat ik er meer rijd, dat hangt van het budget af. Ook één wedstrijd buiten Europa is mogelijk, maar daar kan ik nog weinig over kwijt.”
Afspraak in ieder geval in Landen op 29 februari!