We zitten op minder dan een maand van de openener van het Belgian Rally Championship. Bij de kanshebbers op de nationale titel zitten een aantal jonge wolven en Autosportwereld.be gaat met hen aftellen naar de Haspengouw op 29 februari. Het eerste duo is een echt Belgisch duo, met een rijder uit Namen en een corijder uit Roeselare.
Guillaume de Mevius en Martijn Wydaeghe waren eind januari in de Monte-Carlo met het oog op het komende seizoen en tijdens het eerste weekend van februari kroop het Belgische duo in een Porsche 911 voor het jaarlijkse rallyfeest dat de Legend Boucles is.
“Ik voel met toch meer op mijn plaats in een moderne rally”, lacht corijder Wydaeghe in Bastogne, zijn eerste rally op Belgische bodem sinds de mooie tweede stek van het duo in de Condroz, de afsluiter van het Belgische rallykampioenschap 2019.
Ondertussen heeft het duo het RACB National Team verlaten en stippelen ze hun eigen weg uit, een weg die via het Belgische kampioenschap misschien ook leidt naar nog een meer internationaal getint programma. “We houden inderdaad een goed contact met de federatie, maar we hebben nu ons eigen programma”, vertelde het duo eerder in Gap, het epische centrum van de opener van het WRC. “Dat programma houdt in dat we voor de Belgische titel willen vechten in het Belgian Rally Championship, maar dat zal geen eenvoudige opdracht zijn. Het startveld is erg divers en sterk, en ik denk dat je vooral regelmaat aan de dag zal moeten leggen. Niemand gaat het BRC dit jaar overvleugelen. De voorbije jaren zagen we al dat de kampioen 2 à 3 zeges nodig had om kampioen te worden en verder vooral regelmatig punten scoorde. Dat zal nu ook zou zijn.”
Opvallend, Guillaume de Mevius en Martijn Wydaeghe genieten van een officieel programma met de steun van Citroën Racing. Het Franse merk bewees in de Monte-Carlo dat de Citroën C3 R5 een zeer goed rallywapen is, wat ook in eigen land tot uiting moet komen. “Bovendien is het niet het eerste jaar dat we met de auto rijden, we kennen de wagen. Dat in combinatie met de steun van Citroën Racing, maakt ook dat we voor de titel moeten gaan. We doen dat in een Belgische structuur, DG Sport en dat is een bijkomend voordeel, een team dat de Belgische rallyscène goed kent. We hopen uiteraard om ons programma met nog enkele internationale wedstrijden uit te breiden, maar België blijft onze voornaamste focus.”