Dit jaar zijn er dus de ‘Classic 60’ en de ‘Classic 50’, maar bovenal blijft de categorie ‘Classic’ het jachtterrein van de liefhebbers van regularity. Gezien de continue tijdsmetingen, in RT’s die zeker op zondag ook zeer lang zijn, en het weer dat een grote rol kan spelen, zullen de verrassingen legio zijn, al zullen het naar alle waarschijnlijkheid de favorieten zijn zeker voor de plaatsen vooraan gaan vechten. (foto: racspa/archief) Nooit twee zonder drie en dat geldt in het bijzonder voor Marc Van Dalen en Julien Minguet (Ford Escort MK2)! Maar de concurrentie is erg sterk, met onder meer de comeback in ‘Classic’ van Yves Deflandre en Yves Noelanders, die het met een onuitgegeven Porsche 944 Turbo doen. Ook de ex-winnaars Eric Piraux en Catherine Monard veranderen het geweer van schouder en ruilen hun Renault 5 Alpine tegen een Renault 11 Turbo. De wagen staat in de bekende officiële kleuren van weleer. Eric Gengou en Didier Gathy, op het podium van de voorbije twee edities, willen met hun Volvo 142 S, nu een gooi naar de zege doen. Maar opgepast, bij de favorieten vinden we ook Patrick en Joseph Lambert (BMW 2002 Ti), de jonge Alexandre Delhez en Benoît Deflandre (Ford Escort MK1) – zoon van Johnny Delhez en Yves Deflandre, zilver in 2019 -, Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), nog steeds op zoek naar een eerste zege, Patrice Simon en Vincent Duschene (Porsche 924 S), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), Etienne Baugnée en Benoît Remion (Ford Escort MK1), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Johan en Joppe Gitsels (Porsche 911 SC), zonder de lokale helden Jonathan Georges en Elisabeth Fagnant (Peugeot 205 GTI) te vergeten. In de geschiedenis van de Legend Boucles @ Bastogne, hebben de Belgen in de categorie ‘Classic’ maar éénmaal het onderspit moeten delven. Het waren de Fransen Berteloot en Cancel (Porsche 911 SC) die daar in 2015 voor zorgden. In 2020 zien we heel wat internationale namen, met voorop de Fransen Ghislain en Guillaume Gaubert (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), vaste waarden van de Rallye de Monte-Carlo Historique, Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme (VW Golf GTI), Jérôme Ambrosini (Audi 80 GT), die het met een Belg naast zich doet in de persoon van Yves Thirionet, de Italianen Alessandro Olivieri en Cesare Rainisio (Ford Anglia 105 E), maar ook Eugenio Rossi en Michelle Perlino (Lancia Flavia Coupé 1800), zonder de landgenoten van Ott Tänak te vergeten, Toomas en Kaspar Kreek (VAZ 21011/2106), of het duo Carlos Pereira en Antonio Caldeira Carvalho (Porsche 944 Turbo). De Classic 60 Een van de charmes van de Regularity aan 60 km/u gemiddeld is dat er ook heel wat outsiders zijn, waar de bookmakers rekening mee moeten houden: Michaël Weiller en Anne Meunier (BMW 1602), Tony Kevers en Baudouin Halleux (VW Golf GTI), Stéphane en Nicolas Blaise (VW Golf GTI), Nick Keller en Pierre Adam (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), José Delporte en Jean-Yves Bozet (Opel Ascona B), Dominique Dufrasne en Isabelle Dogne (VW Golf GTI), Jean-Christophe Henderickx en Isabelle Goeminne (Alfa Romeo Giulia GT 1300 Junior), Gaëtan Monseur en David Hanquet (BMW 325i), de familie Van Rijckevorsel (Fred met Yvan Muller en Hervé met Renaud Colson, allemaal in een Volvo 122 S, uiteraard!), Philippe Sotrez en Jean-Philippe Gulpen (Saab 99), Jean Dewandre (alias de vliegende priester) en Philippe Dewandre (Talbot Sunbeam 1.6 Ti), Lucien Letocart en Baptiste Gengoux (Opel Manta 200 E), zonder de journalist Paul Fraikin te vergeten, die het in een Volvo 142 doet en dat met Filip Deplancke naast zich. Onze voormalige Premier Guy Verhofstadt, slaat nooit een editie van de Legend Boucles over en doet het ditmaal met een Fiat 124 Sport Spider 1600, met uiteraard Guido Devreker naast zich. In de categorie ‘Classic 60’ vinden we ook heel veel merken en modellen, met onder meer een Mazda RX-7, een Mercedes 500 SLC, Lada VFTS (Guy Moerenhout en Filip De Munck), Trabant P601, DAF 66, Datsun 240 Z, Rover 2000, de een al verrassender dan de andere… Ook mooi volk in ‘Classic 50’ De categorie ‘Classic’ onderging een ingrijpende wijziging voor de editie 2020: de mogelijkheid om te kiezen tussen een gemiddelde van 60 of 50 km/u. “Het gemiddelde was in Classic tot dusver 60 km/u, aangepast aan de ondergrond en/of de weersomstandigheden”, aldus Pierre Delettre. “Dat is met wagens die vaak erg dicht bij seriewagens van toen staan, niet altijd even makkelijk, zeker in meer winterse weersomstandigheden. Sommige deelnemers gaan die uitdaging graag aan, andere vinden het dan weer wat complex. Daarom is er in 2020 een categorie ‘Classic 50’ die de categorie ‘Classic 60’ aanvult, en dat onder meer met het oog op de wagens met een kleinere cilinderinhoud. Het doel is om met een lager gemiddelde ook veel rijplezier in de Legend Boucles @ Bastogne te blijven vinden…” Deze nieuwe categorie ‘Classic 50’ heeft niet lang moeten wachten op heel wat interesse. Een vijftiental deelnemers strijden om de zege, met onder meer twee Porsche 911, een SC voor Joseph en Mireille Charlier, of een oudere S voor de man uit Eupen, Michael Bartholemy en zijn zoon Noah. Michael Bartholemy, meer bekend van de races op twee wielen, is ook een echte liefhebber van de regelmatigheidswedstrijden en is sinds 2019 ook organisator van de Ostbelgien Classic. Andere kandidaten op een eerste zege zijn Marc Tannier en Noël Panier (Lancia Fulvia 1600 HF Coupé), Georges en Stéphanie Tomsen (BMW 325i), Raymond Collignon en Arnaud Vandermeulen (Volvo 122 S), of Eric D’Hoe en Laurent Leenders (Opel Kadett C). Maar we vinden hier ook een Peugeot 304S Coupé, een Renault 4 L en GTL, een Mini Cooper 1300 en andere Citroën 2CV. De ‘Classic 50’ is er goed aan begonnen en dat belooft voor de toekomst… (persbericht) |