Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Jaguar XE D180 RWD

Getest: de Jaguar XE D180 RWD

De nieuwe Jaguar XE is op deze website nog niet de revue gepasseerd en dat is bij deze rechtgezet. Bovendien hebben we hele een week erg veel plezier gehad met Britse concurrent van de BMW 3 Reeks of andere Mercedes C-klasse. Autosportwereld.be reed met 180-pk sterke diesel, met achterwielaandrijving en automaat. En voorwaar het was plezant.

Hele even uw geheugen opfrissen… De Jaguar XE is de kleinste berline van het legendarische merk, naast de XF en de klassieke XJ. De wagen werd aangekondigd op het Salon van Genève in 2014 en was de opvolger, van de betwiste Jaguar X-Type. Sindsdien zien we de wagen meer en meer in ons straatbeeld.

Opvallend, we opteerden niet voor de 250 of zelfs 300-pk sterke benzineversie, beide ook viercilinders, maar wel voor de enige diesel in het gamma, met achterwielaandrijving. De XE D180 kan overigens ook met vierwielaandrijving gekozen worden, maar dan komt er wel 2.280 euro bij. De looks van deze nieuwe versie van de XE veranderden niet enorm, maar de wagen oogt wel nog iets sportiever dan de eerste generatie, terwijl binnenin onder meer aan het infotainmentsysteem gesleuteld werd.

De 180-pk sterke Jaguar oogt niet alleen zeer mooi, hij rijdt ook nog eens heerlijk. Daar zijn de 430 Nm koppel uiteraard niet vreemd aan. Ook de 8-trapsautomaat doet het prima, een automaat die overigens altijd standaard is. Eens op de weg doet de Jaguar XE uiteraard wat er van hem verwacht wordt, maar hij kan ook een stevige glimlach op het gezicht van de bestuurder toveren. Hoe? Wel, zet de wagen in de dynamische rijmodus, geef de schakelhendel een tik naar links en zet alle tractiecontrolesystemen af. Vervolgens duikt u de haarspeldbochten van Xhierfomont in, een deel van de authentieke Boucles de Spa en al heel snel merkt u dat dit een rijderswagen is. De XE reageert als een kart, direct en toch controleerbaar. Vandaar ook, kies absoluut voor de achterwielaangedreven versie, zeker als u nog van echt autorijden houdt.

We zijn bijzonder blij dat Jaguar deze XE, zeker met een instapprijs van 42.890,00 euro BTWi, in zijn gamma heeft. De XE is immers niet een alternatief voor de nieuwe BMW 3 Reeks, neen, deze Britse bolide is gewoon leuker en biedt meer rijbeleving. Wat ons betreft: meer dan geslaagd.

You may also like
Formula E Diriyah: Sam Bird snelste tijdens eerste vrije training
Formule E testdagen: Günther opnieuw bovenaan
Formule E: Jaguar I-PACE eTrophy verdwijnt van de kalender na dit seizoen
In een notendop: samen strijden tegen het coronavirus