Home > Industrie > Sportieve tweeling met vier liter cilinderinhoud bij Porsche

Sportieve tweeling met vier liter cilinderinhoud bij Porsche

Porsche voegt twee duidelijk sportieve en rijkelijk uitgeruste modellen toe aan zijn gamma van sportwagens met middenmotor: de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0. De nieuwe tweezitters worden aangedreven door dezelfde 294 kW (400 pk) sterke zescilinderboxer van vier liter die wordt gebruikt in de 718 Spyder en 718 Cayman GT4. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak en het sportuitlaatsysteem leidt dit tot een uitzonderlijke krachtontplooiing en een bijzonder lonende rijervaring. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden terwijl hij onderweg is naar zijn topsnelheid van 293 km/u. Dankzij de standaard sportophanging Porsche Active Suspension Management (PASM) met 20 millimeter lagere rijhoogte en het Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel slaagt de nieuwe generatie van de GTS erin om een opmerkelijk evenwicht te vinden tussen een dynamisch rijgedrag en comfort voor elke dag. Het standaard Pack Sport Chrono met verbeterde Porsche Track Precision App benadrukt daarnaast het atletische karakter van de sportwagen met middenmotor. Designdetails in contrasterend zwart en een donker Alcantara® interieur vormen de typische hoogtepunten van de GTS-modellen.

De 718 Cayman GTS 4.0 zal verkrijgbaar zijn voor 85.256,60 euro (btw inclusief). De 718 Boxster GTS 4.0 kost 87.313,60 euro. Beide modellen zijn vanaf eind maart 2020 verkrijgbaar.

Net zoals in de 718 Spyder en 718 Cayman GT4 wordt de krachtige vierlitermotor gekenmerkt door zijn uitzonderlijke rendement. Adaptieve cilindercontrole die bij lage belasting afwisselend een van beide cilinderrijen uitschakelt, directe brandstofinjectie met piëzo-injectoren en een variabele inlaat dragen verder bij aan de efficiëntie van de wagen. De GTS-motor maakt daarnaast indruk met zijn superieure vermogensreserves en onmiddellijke gasrespons. Hij trekt moeiteloos door tot 7.800 o/m en dankzij het standaard sportuitlaatsysteem met dynamische gestuurde demper geniet hij ook de akoestische voordelen van de volle zescilinderboxerklank. De 718 GTS 4.0-modellen nemen het sportuitlaatsysteem met twee uitlaatpijpen en geïntegreerde benzinepartikelfilter over van de 718 Spyder en 718 Cayman GT4. Met zijn zadelvormige ontwerp maakt die ruimte vrij voor het onderste deel in contrasterend zwart dat speciaal voor de GTS-modellen is ontwikkeld.

Met een uitzonderlijk precies rijgedrag, levendige besturing en responsief bochtgedrag belooft het chassis verder een opwindende rijervaring. Het combineert een dynamisch rijgedrag met een ophangingscomfort dat geschikt is voor dagelijks gebruik. Porsche Active Suspension Management (PASM) maakt deel uit van de standaarduitrusting. Het gaat hand in hand met een onderstel dat standaard met 20 millimeter is verlaagd. Als optie verlaagt de PASM-sportophanging het koetswerk met slechts 10 millimeter. Andere standaardelementen zijn prestatiegerichte onderdelen zoals Porsche Stability Management (PSM) met apart in te schakelen PSM Sport-modus, het Pack Chrono Sport met de verbeterde Porsche Precision App, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) en Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel in de achteras.

De sportwagens met middenmotor zijn uitgerust met 20 duim grote lichtmetalen velgen in Satin-Gloss Black. High-performancebanden (235/35 ZR 20 vooraan en 265/35 ZR 20 achteraan) omvatten het versterkte remsysteem met geperforeerde schijven en rode klauwen. Als optie is de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) beschikbaar.

Zwarte contrasterende details weerspiegelen de bijzonder sportieve inborst van de GTS-wagens op de spoilerlip, de volledig zwarte luchtinlaat van de Sport Design-voorschort, de voorste mistlampglazen, de achterlichtglazen en de hertekende onderste achterbumper.

In het interieur creëert donker Alcantara® een sportief-elegante sfeer. Het is gebruikt op de middelste delen van de standaard Sportstoelen Plus, de stuurwielvelg, de middenconsole, de versnellingspook en de armleuningen op beide deuren. In de 718 Cayman GTS 4.0 bedekt het bovendien nog de A-stijlen en de hemelbekleding. Het optionele GTS-interieurpack voegt nog een kleur toe, met keuze tussen Carmine Red of Crayon. Die tint accentueert de toerenteller, de veiligheidsgordels, alle decoratieve stiknaden met inbegrip van de geborduurde GTS-logo’s in de hoofdsteunen en de Porsche-letters op de vloermatten met zwarte randen. De decoratiestrips en de middenconsole zijn met koolstofvezel bekleed.

De 718 GTS 4.0-modellen worden standaard uitgerust met Porsche Communication Management (PCM) met een zeven duim groot hogeresolutiescherm en met het Pack Sport Chrono met verbeterde Track Precision App. Deze smartphone-app, die uit de autosport komt, toont performancegerelateerde gegevens op het PCM-scherm wanneer op een racecircuit wordt gereden en slaat die op voor latere analyse. De online navigatiemodule met live verkeersinformatie, spraaksturing en Porsche Connect zijn als optie verkrijgbaar, net zoals een BOSE® Surround Sound System en Burmester High-End Surround Sound System.

(persbericht)