Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Alpine A110S

Getest: de Alpine A110S

Regelmatig vragen mensen ons wat de leukste auto’s zijn waar we al mee gereden hebben of hoe onze ideale garage er zou uitzien. Mijn top-3 bleef lang onveranderlijk, tot we eind dit jaar een eerste maal konden proeven van de Alpine A110. De Franse sportwagen, in de Légende-uitvoering toverde een glimlach op ons gezicht van Drogenbos via Reims tot Parijs en weer terug. We waren bijna vergeten hoe leuk een auto wel kan zijn…

Van 1961 tot 1977 rolde in Frankrijk de eerste versie van de Alpine A110 van de band. De kleine sportwagen was de opvolger van de A108. Waar de eerste versies minder dan 100 pk hadden, eindigde de tweezitter, vaak in het typische blauw, met goed 140 pk. In 1971 had de auto zich ondertussen definitief de geschiedenisboeken ingereden met een zege in de Monte Carlo. Over Andersson was de man achter het stuur en in 1973 won thuisrijder Jean-Claude Andruet een tweede maal voor Alpine. Na de laatste productie in 1977 volgde de meer krachtige A310, die de voorganger was van de A610, waarvan het laatste exemplaar in 1995 zijn eigenaar vond.

Gelukkig is niets definitief in onze autowereld en vijf jaar na de de Renault Alpine A110-50 (2012), een conceptcar om de 50 jaar van de auto te vieren, beleefde de A110 op het Autosalon van Genève in februari, zijn comeback.

Schitterende remake

De Alpine A110 is wat ons betreft de meest geslaagde makeover van een oude wagen die er is. De lijn van de moderne wagen is een moderne en zeer geslaagde kopie van het heerlijke origineel, tot de mistlichten in de voorbumper toe. De carrosserie is geheel van aluminium en de A110 weegt daardoor amper 1080 kg, een pak minder dan veel soortgelijke wagens en volledig in de lijn van de filosofie van de Colin Chapman. Zo is de Porsche Cayman bijvoorbeeld maar liefst 250 kilogram zwaarder. De A110 heeft in zijn basisversie 252 pk en 320 Nm en uiteraard ligt de motor centraal. Om het vermogen naar de achterwielen over te brengen heeft de A110 een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. De sprint naar 100 km/u bedraagt 4,5 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u. Voor de fanaten, weet dat de Alpine A110S het met 292 pk doet.

Beleving

Met een Alpine A110 rij je niet, die beleef je. De Franse sportwagen heeft alles – op een modern infotainmentsysteem na – om van te genieten. De wagen oogt schitterend, zowel binnen als buiten en zodra de startknop wordt ingedrukt, waan je je in de Monte Carlo van 1971. Het enige dat op onze tocht ontbrak was sneeuw. De zithouding in de auto is perfect, ook voor langere afstanden en het rijgdrag heerlijk. Opvallend, ook het verbruik, onder de 8 liter / 100 kilometer is een zegen. We trokken met de bolide voor twee dagen richting Frankrijk en hadden bovendien voldoende opbergruimte. Een week met de kinderen zit er niet in, maar acht daar doe je het met deze wagen niet voor. Hoe dan ook deze Alpine A110 staat met stip in onze top-3 van leukste auto’s ooit!