Home > VAS > Rittensport > VAS: ongewijzigde kalender rittensport voor 2020

VAS: ongewijzigde kalender rittensport voor 2020

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.6″][et_pb_row _builder_version=”4.0.6″ column_structure=”3_5,2_5″][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”3_5″][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″]

De VAS regionale competitie gaat straks alweer opnieuw van start. De eerste wedstrijd wordt de Tierenteynrit, een rittensportwedstrijd.

Foto: wb & cc0

Nog voor de Dakar, Africa Race of de Legend Boucles is er al de eerste officiƫle wedstrijd van het Vlaamse en Belgische autosportseizoen: de Tierenteynrit. Autostal Hemicuda maakte de afgelopen jaren een beetje zijn handelsmerk van de vroege VAS wedstrijden. Voor de Tierenteyn gaf immers de Ronde door Vlaanderen jarenlang de aftrap van het VAS seizoen.

Herfstcompetitie

De kalender van het rittensportkampioenschap onderging geen wijzigingen, met de Tierenteynrit als vroege opener. Dan moet er bijna drie maanden worden gewacht, tot de Titanicrit in Kasterlee op het einde van maart, voor het vervolg van het kampioenschap. En daarna is er een nog langere pauze, tot de Garnalenrit eind oktober, waarna er een echte eindspurt wordt ingezet richting seizoenseinde met achtereenvolgens nog de Titanicrit (deze keer in Merksplas), de Gapersrit en de Sinterklaasnocturne. Opnieuw een zeer gesplitst kampioenschap dus met een paar vroege proloogjes en dan de bulk van de wedstrijden in de donkere herfstdagen. Niet eenvoudig voor de kampioenschapsrijders om er een ritme in te houden. De punten gehaald in de vroege Tierenteyn- en Titanicwedstrijden zouden wel eens belangrijk kunnen worden.

Njet voor klasse initiatie

Twee opvallende zaken voor 2020. De Garnalenrit wordt, na het ontbinden van AC Noordzee, overgenomen door AC Medina. Het evenement blijft dus bestaan. Er wordt echter geen vierde klasse initiatie toegevoegd aan de bestaande competitieklasses. Meerdere organisatoren lasten al een initiatieklasse (buiten competitie) in om met een eenvoudige bol-pijl debutanten te lokken. De werkgroep rittensport is echter van mening dat recreatie, als instapklasse, eenvoudig genoeg moet worden gehouden zodat een bijkomende klasse niet nodig is.

KALENDER 2020 VAS RITTENSPORT

  • 03-01-2020: Tierenteynrit (Deerlijk)
  • 28-03-2020: Titanicrit (Kasterlee)
  • 24-10-2020: Garnalenrit (Wingene)
  • 31-10-2020: Titanicrit (Merksplas)
  • 14-11-2020: Gapersrit (Wervik)
  • 05-12-2020: Sinterklaasnocturne (Putte)

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”2_5″][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″]

Dit is rittensport

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″]

Rittensport behoort tot de recreatieve autosport. De wedstrijden worden gehouden op de openbare weg en de deelnemers moeten dus te allen tijde de wegcode respecteren. De organisatie stelt een geheim parcours op dat door de deelnemers kan worden achterhaald indien ze het roadbook met de aangegeven navigatiesystemen nauwgezet volgen. Dat gaat van eenvoudige “bol-pijl” en kaartfragmenten, tot ingewikkeldere systemen als “visgraat”, “punten-en pijlenrit” of “blokkaderit”. Door middel van bemande controles of controleletters kan de inrichter nagaan of de deelnemers de correcte route namen. Fouten leveren strafpunten op en de winnaar is diegene die het minste strafpunten verzamelt.

De gebruikte wagen is in principe van weinig belang, al dient die wel gekeurd te zijn en moeten alle documenten in orde zijn (inschrijving, verzekering, keuringsattest…). Er is geen algemeen klassement binnen rittensport omdat de klassen worden ingedeeld volgens de moeilijkheidsgraad van het roadbook en de navigatie. Dat gaat van de instapklasse “recreatie”, over “toerisme” (voor de gevorderden) tot “sport” (voor de experten). Opgelet ook want iedere wedstrijd zijn er alcoholcontroles met een geijkt toestel!

Wie ervan houdt verlaten wegeltjes en onontdekte landschappen te verkennen, of wie het lezen van een roadbook, tijdscontroles en aanmeldingen (in wezen de basis van rally) eens wil meemaken in een echte competitie, heeft met rittensport een betaalbare instap in de autosport

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]