Home > #Hoofdnieuws > World RX: Coley, de man in de commentaarbox

World RX: Coley, de man in de commentaarbox

We schotelden onlangs Andrew Coley, ondertussen zes jaar de vertrouwde stem bij het commentaar van het Wereldkampioenschap Rallycross, een aantal vragen voor en kregen een aantal enthoussiaste antwoorden.

Andrew, kan je je eens voorstellen aan onze lezers?

Hallo, ik ben Andrew Coley, ik ben een TV-commentator en waarschijnlijk het best bekend via het FIA Wereldkampioenschap Rallycross, hoewel ik over de jaren heen diverse vormen van motorsport heb becommentarieerd. Ik woon in een klein stadje bij de zee in het Zuid-Oosten van het Verenigd Koninkrijk met m’n vrouw Polly en onze hond Yogi. Ik raak over-enthousiast bij een heleboel zaken maar vooral bij de acties in de eerste bocht van rallycross!

Was je altijd betrokken in motorsport en zag je al rallycross voor het WK begon?

Ik heb altijd van motorsport gehouden. Ik geloof dat ik als kind interesse begon te krijgen om F1 en rally op TV te zien met m’n vader. Ik racete met telegeleide wagens tot in mijn late tienerjaren en uiteindelijk namen mijn ouders me mee naar het echte werk. Het eerste evenement dat ik zelf ooit bijwoonde was de Europese Rallycross Grand Prix op Brands Hatch in de vroege jaren ‘90. Metro 6R4, RS200 enzo voort, ik herinner me vooral Will Gillop glijdend aan de achterkant van de pitstraat op Brands, tot aan de eerste bocht. Dat was briljant!

Ik wilde een rijder worden, wie niet? En mijn ouders gaven me een dag op een rallyschool cadeau toen ik 19 was. Ik was verkocht en de daaropvolgende jaren spaarde ik om een rallywagen te kopen. Ik nam  op regionaal niveau deel met een Vauxhall Nova 1600 op tarmac en uiteindelijk in het Nationale Gravel kampioenschap in een Seat Ibiza van 22Motorsport in 2001 alvorens een break te nemen omdat ik zonder geld zou vallen. In 2007 kwam ik terug voor een aantal rally’s en ik deed opnieuw een aardige poging in het MSA Nationaal Gravel kampioenschap in 2008. Ik won de klasse A6 met een Peugeot 206 Cup Car die werd gerund door onze familie. Ik ben enorm trots op dat resultaat omdat we een erg klein budget hadden, we kampeerden op de evenementen en waren in geen enkel opzicht een professioneel team, gewoon familie en vrienden bij elkaar.

Naast deelnemen begon ik ook te werken als instructeur motorsport met alle aspecten van rally tot driften en rijden op circuit . Occasioneel deed ik ook TV-werk voor diverse circuits. Ik hield van dat werk en na veel mailen en achter de schermen op zoek gaan kreeg ik op één of andere manier een kans bij Eurosport UK. Ik versloeg IRC Rally verschillende jaren als co-commentator alvorens andere motorsporten te becommentariëren. Uiteindelijk kreeg ik een kans als hoofdcommentator. En toen IMG zicht verzekerde van de rechten voor het Europese Rallycross ging ik naar hen en vertelde hen dat ik de job graag zou willen doen .. en de rest is geschiedenis zoals men zegt!

Het zesde jaar van het WK Rallycross is net voorbij. Wat zijn je meest memorabele momenten?

Er zijn er zoveel, een aantal van de acties op het circuit zoals je ze verwacht, maar vooral veel zaken in de actergrond. Ik denk niet dat veel mensen beseffen hoe klein onze organisatie en TV team zijn in het WK Rallycross. Ik ben echt trots op wat iedereen heeft klaargespeeld om dit te bereiken na slechts enkele jaren. Het eerste jaar gingen we geen live TV doen en finaal hadden we er 5 live gebracht. Er was een plan van drie jaar om een Wereldkampioenschap te worden en dat gebeurde na 1 jaar! Er zijn ook andere zaken, rijders zoals Petter Solberg waren mijn idolen toen ik zelf reed en plots werkte ik naast en met hen. Ik stond met hen te praten en ik kreeg WhatsApp’s van hen terwijl we live waren! Het was geweldig om met zulke mensen te werken en hen te leren kennen, een diverse groep van hoog getalenteerde rijders. Het is niet altijd plezier en spelen uiteraard, we werken soms lange uren, vooral als niet alles volgens plan verloopt. En inderdaad, de constructeurs die weggingen, dat voelde als een dieptepunt. Maar het is nooit makkelijk, en kijk naar 2019, we kijken terug op het meest ongelooflijke seizoen!

Wat zijn je verwachtingen inzake Projekt E?

Ik hou van anti lag en het typische geluid bij rallycross en begrijp volledig de frustraties van de mensen die dat zullen missen, net als ik. Ik mis ook de rally’s van halfweg de jaren ‘90 met Subaru Impreza, Peugeot 306 Maxi. Dat was met voorsprong mijn favoriete tijdperk van rally. De generatie voor mij mist dan weer de groep B en mensen na mij zullen de huidige enorme vleugels missen wanneer ook dat eindigt. Tijden veranderen en technologie evolueert. Er zijn twee keuzes, je aanvaardt en omarmt het en ziet wat ervan komt, je geeft het een kans. Of je bent gewoon negatief en klaagt erover en gaat uiteindelijk niet kijken naar de sport waar je van houdt. Mensen moeten begrijpen dat er misschien een tijd komt waar regeringen de motorsporten met brandstofmotoren zelfs niet meer toelaten.

Bekijk het anders, als alle motorsporten morgen elektrisch zouden moeten zijn, welke vorm zou dan het beste zijn om te bekijken? Rallycross zeker. Met vijf naast elkaar vanuit de start naar de eerste bocht met contact en dan jumps, een joker en zijwaarts op gravel. Ik heb geluk gehad de wagen te mogen testen. Zelfs Francois Delecour was enthousiast wanneer hij de wagen testte. IK zie meer steun dan ooit op sociale media, de mensen beginnen er stilaan in te geloven. Ze zijn van nature nieuwsgierig en houden van technologie. Geef het een kans.

Zou je het mogelijk achten 22 wedstrijden te coveren, het aantal dat F1 nu telt?

Waarom niet? Serieus nu, het zou een haalbare kalender moeten zijn wanneer we het hebben over rondreizen, ik denk dat 22 wat te veel is. 15 à 18 zou ongelooflijk zijn. F1 begint twee groepen van werknemers aan te nemen omdat men niet alle evenementen kan bijwonen zonder het risico van burn-out. Het grootste struikelblok met meer wedstrijden is de kost voor de teams waarbij constructeurs hebben helpt. Zij hebben het geld, willen nieuwe markten opzoeken, maar zij hebben geen interesse meer in brandstofmotoren.

Kan je een beeld schetsen van zo’n weekend rallycross?

Ik geniet momenteel van het einde van het seizoen want hoewel het lijkt dat er weinig gebeurt tussen de wedstrijden door is het hele TV team een gans jaar bezig. We werken allen voor diverse series. Dit jaar deed ik World RX, Nitro Rallycross , Amerikaanse rallycross en Rallycross Academie en er is ook ander werk zoals presentaties op evenementen, lancering van producten en voice overs voor zaken zoals Dirt Rally 2.0 .

Maar voor een typisch weekend rallycross begin ik aan het einde van de voorgaande wedstrijd. Ik heb statistieken van elke klasse en die moet ik bijwerken. Ook zoek ik op welke verhalen interessant kunnen zijn voor de TV show. Reizen en hotels worden gelukkig dankzij het TV-bedrijf geregeld hoewel ik telkens trainen en luchthavenparking lijk te boeken. Het weekend zelf begint op vrijdagochtend met de set up, alles wordt uitgeladen uit de containers. Dan zijn er de hele dag interviews voor de show later en meetings over speciale gasten, verhalen of sponsoren van het evenement. Er wordt gefilmd voor de sociale media en er is de trekking voor de grid gevolgd door de persconferentie. Zaterdag en zondag zijn echt knettergek. Meestal is er een grid walk voor Facebook op zaterdagochtend en dan een check van alle uitrusting. Dan zijn we daarna zowat het hele weekend live. En als dat niet het het geval is zijn we meestal in de TV truck bezig voor een ander deel van de show. Ik hou ervan. Uitgedaagd worden kan erg lonen zijn denk ik, en ook vermoeiend. Na een lange dag hebben we wel tijd voor enkele biertjes maar meestal ben ik blij als ik m’n bed zie!

(foto’s Tom Banks Photography)

You may also like
Vaarwel 2022, op naar een spetterend 2023!
WRX 2023: terug naar Mettet
WRX en Euro RX: kampioenen winnen op de Nürburgring
WK en Euro RX: Johan Kristoffersson en Jan Cerny leiden in Duitsland