Home > #Hoofdnieuws > FFSC: Bert Longin: “Zonder mijn trip naar Australië had ik in Assen voor de titel kunnen gaan”

FFSC: Bert Longin: “Zonder mijn trip naar Australië had ik in Assen voor de titel kunnen gaan”

Tijdens de traditionele RACB Awards ging er uiteraard veel aandacht naar de kampioenen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Vanspringel Automobiles won daar alles – algemeen kampioen met David De Saeger, het Ford Dealer Team Championship, Junior met Nathan Vanspringel die bovendien werd uitgeroepen tot Rookie! – en om twee van die objectieven waar te maken moesten ze bij Ford Vanspringel twee keer dezelfde formatie achter zich houden en dat waren Bert Longin en FordStore Feyaerts!

Na een ongemeen sterk weekend tijdens de Gamma Race Days – twee keer de volle pot – telde Bert Longin in de tussenstand vijf punten meer dan Kenny Herremans terwijl later kampioen David De Saeger al aankeek tegen een verschil van elf punten. Maar bij het verlaten van het weekend van de TCR Spa 500, de vijfde en voorlaatste meeting van de Ford Fiesta Sprint Cup, heette deze David De Saeger de nieuwe leider terwijl Bert Longin in Race 1 zijn slechtste resultaat behaalde en op achtervolgen was aangewezen. De ellende was al begonnen tijdens de opwarmronde van die bijna fatale race.

Zegt Bert: “Ik koppelde TCR Spa 500 met Belcar op Circuit Zolder en was hierdoor voortdurend onderweg en niet voldoende aanwezig om met het team te overleggen, de weersomstandigheden juist in te schatten en te beseffen dat we in de koude temperaturen die in de Ardennen golden verkeerd zaten qua bandendruk. Onder invloed hiervan beging ik in de opwarmronde een foutje, beschadigde de achtertrein en diende de pitlane op te zoeken. Ach, dit was een zoveelste bewijs dat ik te veel hooi op mijn vork had genomen en mijn energie diende te spreiden tussen Fiesta Cup en één van de vele andere activiteiten. Kijk naar het resultaat van de Gamma Days: daar had ik geen andere beslommeringen en controleerde van a tot z het gehele zaakje en domineerde twee keer van start tot finish!

En dan moest hij nog beginnen aan het echte labeur: het koppelen van de beslissende Finale Races op het Nederlandse Assen met een lange trip richting Australië! Enkele dagen vooraleer de Ford-teams neerstreken in het verre Groningen vertoefde Bert nog bij onze tegenvoeters waar hij voor het Belgische Solar Team achter het stuur van de BluePoint-zonnewagen de overwinning behaalde in de World Solar Challenge. Pas op zaterdagochtend zette hij voet aan Europese grond – Stienes reed hierdoor de vrije trainingen – en was het rushen om tijdig aan de start te verschijnen van de kwalificaties.

Als je foto’s ziet van hoe ik eruit zag na de World Solar Challenge, dan besef je dat ik zeer diep ben gegaan,” benadrukt Bert z’n Australisch avontuur. “En dan moest ik de terugreis nog aanvatten, met een tussenstop in Singapore, verschillende tijdzones en meteen vanuit Schiphol, Europese tijd, richting Assen! Ik had tot en met het einde van de Finale Races last van jetlag. Dat heeft mijn prestaties zeer zeker beïnvloed, ik was niet in normale doen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik zonder mijn Australisch verhaal voluit had kunnen gaan voor de titel.” De drukke agenda – lees Belcar en NASCAR – hebben Bert en Stienes alvast doen besluiten om in 2020 niet meer deel te nemen aan de Ford Fiesta Sprint Cup. “Stienes gaf sowieso voorrang aan het NASCAR-programma en ik had geen zin meer om mezelf opnieuw te veel te belasten, omdat ik het voorbije seizoen aan den lijve heb mogen ondervinden dat het allemaal nefast was voor mezelf en mijn doen en laten op de piste,” stelt Bert. “Zeventien race-weekends, de veelvuldige tests met de Solar, de hevige trip naar Australië, testrijden in NASCAR en ook nog veel testwerk voor Kraft, zonder mijn professionele activiteiten niet te vergeten. Trop is te veel!

Zonder een Longin op de grid van de Fiesta Cup, rijst de vraag wat er gaat geworden van de blauwe #24 Ford Fiesta ST Line van FordStore Feyaerts?

Hierover zijn wij nog aan het nadenken, omdat we pas recentelijk, na het bekijken van de verschillende kalenders hebben ingezien dat het voor Bert en Stienes onmogelijk werd om in 2020 nog deel te nemen aan de Ford Fiesta Sprint Cup,” zegt Tom Feyaerts. “Het programma in de Fiesta Cup was geheel gebouwd rondom Bert en Stienes en zonder hen ontbreekt een belangrijke schakel in het perfect functioneren van het team van de #24. Voorlopig is er dan ook geen sprake van het eenvoudigweg vervangen van Bert of Stienes. Mogelijk schakelen we vooreerst over op een testprogramma met jonge debutanten en in functie daarvan beslissen we wat we al dan niet nog gaan doen.

Wie wel zeker van de partij blijft, is Tom Feyaerts in de #4 Garage Feyaerts.

Na mijn eerste optreden tijdens de Finale Races op TT Circuit Assen in 2018 had ik de smaak goed te pakken,” blikt Tom terug op zijn debuut als vervanger van Longin. “Ik heb afgelopen jaar heel veel geleerd – met vallen en opstaan – en ben vastbesloten om er nog één jaartje bij te doen. Dankzij de Dutch Belgian Super Star wordt er nu in de achterhoede evenzeer voor elk plekje hard gevochten en daarin wil ik mijn mannetje staan. Zonder niet te vergeten dat racen voor mij een hobby is en blijft. Niettemin hebben wij met onze kleine structuur rondom FordStore Feyaerts en Bert en Stienes Longin getoond dat wij als team niet moeten onderdoen voor bepaalde in de autosport meer bekende formaties. Het aanleveren van deze adelbrieven heeft mij als Ford-verdeler enorm veel voldoening geschonken.

Zo slaagde de #24 FordStore Feyaerts met Bert Longin er immers in om in het Ford Dealer Team Championship de vice-titel uit de brand slepen en de #32 Garage Van den Bossche by Niels Lagrange met Kenny Herremans naar de derde plaats verwijzen.

(persbericht)