Op ruim 10.000 km van Brussel vindt dit weekend, van 13 tot en met 15 december, de finale van de FIA WTCR plaats en dat op het circuit van Sepang in Maleisië. Het Belgische Comtoyou reageert alvast op het stopzetten van het TCR-programma door Audi.
Foto ©: David Noels
De eindoverwinning zal naar een van de Aziatische autobouwers gaan … maar de vier piloten van Comtoyou Racing willen het seizoen 2019 op een positieve noot eindigen.
Daarna gaat het richting 2020, al heeft het team uit Waterloo zijn programma nog niet officieel vastgelegd. Audi Sport zal het Comtoyou Racing-project weliswaar blijven steunen, maar niet meer met officiële rijders of een nieuwe wagen. Wat wel vaststaat: áls er volgend jaar een Audi start, dan zal dat met het Waals-Brabantse team zijn.
Audi heeft ten aanzien van de FIA en de WSC nu al het nodige gedaan om de RS3 LMS TCR te laten meerijden in de FIA WTCR, hoewel de auto niet over de evolutie van de gemeenschappelijke ECU zal beschikken. Over die ECU is dit jaar zoveel inkt gevloeid omdat de eventuele ingrepen eraan moeilijk te controleren zijn, ook al zijn ze verboden.
François Verbist wil eventuele klanten rond de tafel brengen: “We hebben 11 wagens van de categorie TCR in de werkplaats, we hebben sinds 2017 gewerkt aan het ontwikkelen van een uitstekende relatie met onze klanten, we behouden de steun van Audi, ons team kent de wagen op zijn duimpje, het beheer van de BoP zou verbeterd moeten worden, alle ingrediënten zijn dus voorhanden om uit te kijken naar een mooi jaar 2020 qua kampioenschappen voor toerismewagens, niet alleen in Europa maar over de hele wereld. Nu moeten alleen nog de gesprekken die al weken lopen afgerond worden.“
Het Europees TCR-programma is blijvend, er moet alleen nog gecommuniceerd worden over de namen van de rijders voor de Audi RS3 TCR van Comtoyou Racing voor het seizoen 2020.
“Het is duidelijk dat we ons uitsluitend engageren in een win-winprogramma waarmee het team nog kan groeien en dat de klanten in een uitstekende situatie brengt om hun overwinningsdoelen te halen of louter plezier te beleven aan het gebeuren! Is dat niet het geval, dan komen we niet terug!“, luidt het commentaar van Jean-Michel Baert. “Gedurende die 3 jaar in TCR International en FIA WTCR heeft alles niet altijd correct gefunctioneerd en heeft het vertrouwen in de verschillende actoren een flinke knauw gekregen. Iedereen zal inspanningen moeten leveren om het te herstellen. Ten slotte blijven we ijveren voor een daling van de kosten, zodat deze kampioenschappen toegankelijk blijven voor iedereen.“
Het Spaanse merk Cupra volgt de richtlijnen die de groep oplegt en zal alleen nog het e-TCR-programma ondersteunen maar pakt niettemin uit met de nieuwe versie van de Cupra TCR voor de verkoop. Het partnerschap tussen Comtoyou Racing en PWR zou voortgezet kunnen worden.