Home > #Hoofdnieuws > De eindejaarsvragen: de Ford Fiesta Cup door Koen Wijckmans

De eindejaarsvragen: de Ford Fiesta Cup door Koen Wijckmans

Koen Wijckmans, coördinator van de Ford Fiesta Cup, antwoordt naar goede gewoonte uitgebreid op onze eindejaarsvragen. Hij is de eerste die ons namens een kampioenschap van antwoord dient, maar zeker niet de laatste!

Hoe bekijkt u uw seizoen 2019? 

Koen Wijckmans, coördinator Ford Fiesta Sprint Cup powered by Hankook: “Net zoals in 2018 kenden we een spetterende finale met deze keer vier top kandidaten. Het was op de vingers bijten tot en met de laatste ronde. Het incident tussen Kenny Herremans en David De Saeger – of beter de perceptie van het beeld van de tollende Fiesta dat is blijven hangen – heeft veel stof doen opwaaien, maar wat telde is dat wij de twee partijen bij Ford Vanspringel rond de tafel hebben gekregen en zij het hebben uitgepraat. Terugblikkende op het voorbije seizoen is er algemene tevredenheid over het in het leven roepen van de Dutch Belgian Super Star, want doordat voortaan de twee Cups samen de baan opgingen, was er op de piste sprake van meer dan een virtuele strijd tussen Nederlanders en Belgen. Zo heb ik bij de Nederlandse deelnemers een verhoogde interesse mogen vaststellen voor de Dutch Belgian, omdat zij in de Nederlandse competitie geen algemeen klassement kennen – er is enkel + en – 25 jaar – en zij op de piste nog konden strijden voor iets extra’s, en zich daarin te meten met enkele Belgische vaste waarden. En die ‘carotte’ gold trouwens ook voor de Belgen, hoor! Denken we maar aan Bert Longin die voor de ogen van de schier 100.000 Nederlandse toeschouwers tijdens de Gamma Days twee keer de vloer aanveegde met de Nederlandse concurrenten of Dylan Derdaele die zich op hetzelfde Assen in de Finale Races tussen de Nederlanders wist te wringen voor een podiumplaats!”

Wat verwacht u van 2020? 

“Het lijkt erop te wijzen dat opnieuw heel wat jonge debutanten hun oog laten vallen op de Ford Fiesta Sprint Cup. Dankzij het doen en laten van jonge rijders, en niet op het minst de goede covering in de media, heeft iedereen nogmaals kunnen zien dat de Fiesta Sprint Cup de ideale kweekvijver is voor jongeren die uit de karting komen of via de Fiesta Cup voor de eerste keer aan het racen toe zijn. Indien alle jongeren van 2019 – lees Nathan Vanspringel, Alexander Borgmans, Hanne Terium, Giovanni Van Lil – bijtekenen, weten we nu al dat zij in 2020 voor de algemene overwinningen zullen gaan. Dus, ja, er is nog steeds voldoende interesse en doorstroming van jonge talenten. Zoals eerder aangegeven met betrekking tot de Dutch Belgian Super Star, is het belangrijk dat je als rijder over voldoende parameters beschikt om je resultaten goed te kunnen evalueren. Zo vecht een Belgische Junior niet alleen voor een Top 3 op het Junior-podium, want dankzij het Belgisch algemeen klassement kan hij zich parallel meten met anderen, vaak meer ervaren rijders. Mijn gedachten gaan hierbij zonder twijfel naar de 4de plaats algemeen van Giovanni Van Lil in Spa of zijn ‘pole position’ tijdens de Hankook Finale Races: wat kan je als jonge debutant meer wensen dan de handschoen op te kunnen nemen tegen kleppers zoals Dylan Derdaele, Bert Longin, Kenny Herremans of Philippe Huart? Daarin schuilt precies de sterke van de Fiesta Cup: de stiel leren – met vallen en opstaan, nietwaar Giovanni? – en je naam doen klinken in het kleine wereldje van de autosport!”

Waar wil u staan over drie jaar?

“Het zou mooi zijn dat we nog enkele jaren kunnen doorgaan met de Ford Fiesta Sprint Cup. We hebben duidelijk getoond dat er plaats is voor een betaalbare sprintklasse waarin je als rijder op de piste het verschil maakt en zich zo in de kijker rijdt. Niemand kan nog naast de evolutie kijken van de elektrisch aangedreven auto, en die tendens zal zich ook doorzetten in de autosport. Of er een e-Fiesta Cup komt, is echt niet geweten. In de context van de Ford Fiesta Sprint Cup moet immers benadrukt worden dat dit een zuiver Belgisch-Nederlands initiatief is en blijft, met voor het Belgische luik een enorme interesse en betrokkenheid van de Ford-verdelers. Vandaar ook het succes van het Ford Dealer Team Championship.”

You may also like
WRC Zweden: zeven Belgen en weer een vloot WRC2-deelnemers
WRC 2023: wat u moet weten voor de start van het seizoen
Rally: Munster verdwijnt uit uitslag Jänner Rally
WRC: Grégoire Munster ‘Most Improved Driver of the Year’