[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.6″][et_pb_row _builder_version=”4.0.6″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.0.6″][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″]
De komst van de Moustache Classic kondigt traditioneel het einde van het regionale autosportseizoen aan en in het bijzonder het einde van het VAS Classic seizoen. Voor de 10de editie van deze Moustache Classic hadden de organisatoren iets speciaals voorzien.
foto: ©Benny Vossen
De jubileum editie zou verlopen over twee dagen. Dus geen start en finish op zaterdag maar een eindmeet die men pas op zondag zou overschrijden! En zo geschiedde. Zaterdag 23 november om 18u31 vertrok de eerste deelnemer aan de Moustache Classic voor een eerste deel van bijna 95 kilometer. De deelnemers kregen een blokkaderit op KP Velthoven, gekend bij de rallyliefhebbers want het is een proef uit de Sezoensrally, die hen naar Lozen voerde. Via bol-pijl ging het verder richting Budel voor een eerste regelmatigheidstraject. Het roadbook voerde dan de deelnemers langsheen de Nederlandse grens en uiteindelijk naar het Eurocircuit in Valkenswaard waar er niet op het circuit werd gereden maar een rondje werd afgelegd langsheen de contouren van het circuit. De laatste tijdscontrole van de zaterdag was gezet in de showroom van Ford Luijbregts. Jan Eysermans en Wim Poulmans, op de Subaru Impreza en puntenleiders in de tussenstand, dienden zich stipt op tijd aan, als leiders na dit eerste deel. Maar nu al zaten Leo en Inge Rackham hen op de hielen met de Peugeot 205 GTi. Twee youngtimers aan de leiding dus.
Op zondagmorgen meldden de teams zich opnieuw aan de starttafel, waar ze één minuut voor de start hun roadbook ontvingen. De tweede wedstrijddag had nog twee delen in petto. De deelnemers gingen vanuit hotel Jagerhorst langs de NoodBrabantse en Noord-Limburgse grensstreek, langsheen Weert terug naar Bocholt. Het waren Hendrik Jaeken en Bram Babeliowsky die foutloos navigeerden over het tweede deel. Het korte derde deel zag zes teams die foutloos reden en enkel een tijdstraf pakten. Het werd afwachten wie er de beste zaak had gedaan. Het werd al snel duidelijk dat Hendrik Jaeken en Bram Babeliowsky in de Nissan Navara nog voorbij Eysermans en Poulmans waren gegaan op deze zondag. Dit zorgde ervoor dat Hendrik Jaeken zich vicekampioen in de VAS Classic mocht noemen. Eysermans en Poulmans zakten nog naar de derde plaats. Het werd dan even rekenen want niet enkel de behaalde punten maar ook de schrapresultaten waren van belang. Het was genoeg om Jan Eysermans en Wim Poulmans te kronen tot VAS Classic kampioenen van 2019. Bart Babeliowsky mocht als uitzetter (en niet-deelnemer) een gemiddeld aantal punten van verreden wedstrijden als resultaat van de thuiswedstrijd in rekening brengen en eindigde zo derde in het VAS-kampioenschap.
Maar de jubileum editie kreeg een onuitgegeven winnaarsduo. Leo Rackham en dochter Inge stonden ondanks een dubbel gemiste controle in het tweede deel helemaal bovenaan in de einduitslag. Ze mochten een koffer vol bekers naar huis torsen want naast de algemene zege, en eerste co-piloot, Youngtimer en eerste dame, mochten ze ook de trofee voor de eerste renstal naar RT Titanic brengen.
(persbericht)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.0.6″ column_structure=”3_5,2_5″][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”3_5″][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/11/Clipboard03-2.jpg” _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.0.6″ type=”2_5″][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/11/smeets-dixit.jpg” _builder_version=”4.0.6″ hover_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]