Voor het eerst in 55 jaar breidt Ford de Mustang-familie uit met de Mustang Mach-E, die de befaamde pony car het elektrische tijdperk inloodst. De volledig nieuwe, zuiver elektrische SUV steunt op dezelfde vrije geest en idealen als ‘s werelds meest verkochte sportcoupé.
Mustang staat voor vrijheid, vooruitgang en prestaties met een rebelse toets. Vandaag de dag vertaalt de Mustang diezelfde ideeën naar een krachtige elektrische toekomst, met ruimte om te voldoen aan de groeiende behoeften van onze klanten en geavanceerde updates ‘over-the-air’ om de wagen voortdurend te perfectioneren.
“Op het allereerste autosalon van Detroit verklaarde Henry Ford dat hij werkte aan een project dat zou inslaan als een bom”, zo vertelde Bill Ford, executive chairman van Ford Motor Company. “Dat project was de Model-T. Vandaag onthult de constructeur opnieuw een wagen die zal inslaan als een bom: de volledig nieuwe, zuiver elektrische Mustang Mach-E. Hij is snel. Hij is leuk. En hij geeft vrijheid voor een heel nieuwe generatie van Mustang-eigenaars.
”Ford heeft hem tot leven gewekt door een ontwikkelingsproces dat volledig was gericht op de behoeften en wensen van de klanten. Dat resulteerde in een gestroomlijnde en mooie SUV, die een vurig rijgedrag verenigt met hypergeavanceerde geconnecteerde technologieën die de Mustang Mach-E nog beter maken naarmate de jaren verstrijken.
Wanneer hij eind 2020 op de markt komt, zal de Mustang Mach-E de keuze bieden tussen een standaardbatterij en een batterij met groot rijbereik en tussen achter- en vierwielaandrijving, verzekerd door elektromotoren met permanente magneet. In de versie met groot rijbereik en achterwielaandrijving streeft de Mustang Mach-E naar een zuiver elektrisch rijbereik tot 600 kilometer over de nieuwe WLTP-cyclus (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure).1 In de versie met groot rijbereik en vierwielaandrijving levert de Mustang Mach-E een geschat vermogen van 337 pk (248 kW) en een koppel van 565 Nm.
Ford zal ook een speciale prestatieversie aanbieden. Deze Mustang Mach-E GT moet de sprint van 0 tot 100 km/u afleggen in minder dan 5 seconden2 en zal daartoe beschikken over een vermogen van 465 pk (342 kW) en een koppel van 830 Nm.
De Mustang Mach-E is een van de meest opwindende voertuigen die Ford ooit onthuld heeft”, verklaarde Stuart Rowley, President van Ford of Europe. “Dit speciaal gebouwde volledig elektrische voertuig is uniek, maar blijft nog steeds een Mustang, en komt precies op het juiste moment voor klanten uit Europa.”
Prestaties die het woord ‘elektriserend’ een nieuwe betekenis geven De Mustang Mach-E biedt bestuurders de keuze tussen drie unieke rijmodi – Whisper, Engage en Unbridled – die zich onderscheiden door hun minutieus afgestelde rijgedrag en unieke zintuiglijke ervaring. Hij getuigt van een uitgekiende responsiviteit met onder meer een sportievere stuurafstelling en sfeerverlichting, geluiden die speciaal zijn afgestemd op een authentieke, zuiver elektrische rijervaring, en dynamische animaties op het instrumentenbord, die samenhangen met het rijgedrag.
Wanneer de wagen uit de startblokken schiet, verdeelt de nieuwe Mach-E met vierwielaandrijving het beschikbare koppel onafhankelijk over de voor- en achteras om indrukwekkende acceleraties te garanderen en het rijgedrag te optimaliseren in vergelijking met de achterwielaangedreven versie. Om een uitmuntende tractie op de weg te verzekeren, heeft Ford dit systeem afgesteld door middel van doorgedreven tests op natte en besneeuwde wegen, zodat hij gladde omstandigheden moeiteloos het hoofd biedt.
“Of u nu zijn volledige prestatiepotentieel wilt ervaren of op zoek bent naar de gewijde stilte die elektrische wagens kunnen bieden, de Mustang Mach-E wendt de kracht van de elektrificering aan om een unieke rijervaring te creëren die toch het typische vrijheidsgevoel van de Mustang behoudt”, aldus Ted Cannis, Ford Enterprise Product Line director, Global Electrification. Naast zijn verpletterende prestaties, zal de Mustang Mach-E verkrijgbaar zijn met Brembo’s volledig nieuwe Flexira aluminium remklauwen, die de functionaliteit van een vaste remklauw behouden en tegelijkertijd ontworpen zijn met de afmetingen van een zwevende remklauw. The Mustang Mach-E GT is ook voorzien van de MagneRideschokdempers, een adaptieve ophangingstechnologie die de auto dicht bij de weg legt en een opwindend en tegelijk comfortabel rijgedrag aflevert.
Een primeur voor de Mustang Mach-E is de nieuwste generatie van het communicatie- en entertainmentsysteem SYNC, een gestroomlijnde en moderne interface die de techniek van machinaal leren gebruikt om de voorkeuren van de bestuurder snel te onthouden en die in de loop der jaren nog beter wordt dankzij geavanceerde updates over-the-air. Het 15,5”-scherm en de gebruiksvriendelijke interface van de jongste generatie maakt komaf met complexe menu’s en maakt functies gemakkelijker toegankelijk dankzij de aanraak-, veeg- en knijphandelingen waarmee elke smartphonegebruiker vertrouwd is.
De nieuwe SYNC-generatie met cloudverbinding en natuurlijke spraakherkenning bezit twee keer zoveel rekenvermogen als SYNC 3 om navigatie, muziek en het aansluiten van smartphones sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Het systeem is ook draadloos compatibel met Apple CarPlay-, Android Auto- en AppLink-apps op smartphones en andere mobiele toestellen. “Het nieuwste SYNC-systeem begint zich aan u aan te passen zodra u het de eerste keer gebruikt en leert al snel uw voorkeuren om gepersonaliseerde suggesties te doen”, aldus Darren Palmer, Ford Global Director for Battery Electric Vehicle Product Development. “Het kan u onder meer voorstellen om naar de gym te rijden op dagen dat u normaal gaat sporten, of om naar huis te bellen als u dat elke dag na het werk doet. Dat resulteert in een gebruiksvriendelijke en mooie assistent en interface met cloudverbinding, die bovendien voorbereid is op de toekomst dankzij zijn snelle updates ‘over-the-air’.
Aangezien het SYNC-systeem evolueert om zijn klanten nog beter te dienen, zal Ford zijn Mustang Mach-E ook blijven verbeteren door middel van beveiligde updates ‘over-the-air’, die de prestaties van de wagen ten goede zullen komen. Een nieuwe manier om de Mustang te bekijken en te ervaren Met behulp van Fords gloednieuwe, volledig elektrische architectuur die de batterijen in de bodem van de wagen plaatst, konden de ingenieurs en ontwerpers een auto bouwen die niet alleen trouw blijft aan het Mustang-erfgoed, maar ook een maximale SUV-ruimte biedt voor passagiers en bagage. “De vooruitgang van de batterijtechnologie was cruciaal om een Mustang Mach-E af te leveren die ruimte en functionaliteit verenigt met een prachtige silhouet en met het rijplezier dat onze Europese klanten zo na aan het hart ligt”, verklaarde Ulrich Koesters, Director Electrified Vehicles bij Ford of Europe.
De Mustang Mach-E is onmiddellijk herkenbaar als een Mustang dankzij typische stijlelementen zoals zijn lange, krachtige motorkap, zijn gespierde heupen, zijn assertieve koplampen en zijn typische achterlichten met drie strepen. Dankzij zijn uitgekiende stijl en technologie kan hij verrassend veel ruimte en een zee aan bagageruimte aanbieden. Onder de motorkap heeft de Mustang Mach-E nog een andere verrassing: een opbergruimte met waterafvoer. Deze koffer vooraan biedt 100 liter opbergruimte en is ruim genoeg om het equivalent van een vliegtuigkoffertje te vervoeren. Dankzij de waterafvoer is het bovendien de ideale plaats om na elk avontuur natte of modderige sportkleding, wandelschoenen of stranduitrusting op te bergen.
Binnenin de Mustang Mach-E: een zwevende wereld voor een licht gevoel en controle Om de extra ruimte die de elektrische aandrijving biedt optimaal te benutten, hebben de Fordontwerpers nauw samengewerkt met klanten om beter te begrijpen hoe zij het interieur van hun auto het liefst gebruiken. Met zijn SUV-proporties, die comfortabel plaats bieden aan vijf volwassenen, heeft de Mustang Mach-E een zee aan ruimte voor vrienden, kinderen en bagage. De koffer vooraan wordt aangevuld met een 402 liter grote koffer achteraan.
Met neergeklapte achterkant biedt de Mustang Mach-E zelfs 1.420 liter inhoud, wat ruimschoots volstaat voor bagage, kampeermateriaal of wat u ook wilt meenemen.3 Binnenin beschikt de Mustang Mach-E over een combinatie van een gestroomlijnd en modern design en een uitgekiende functionaliteit. Het optionele, hoogwaardige soundsysteem van B&O omvat luidsprekers die naadloos werden geïntegreerd in de voorzijde en als een soundbar boven de verluchtingsroosters zweven. De zwevende en opklapbare armsteun fungeert tevens als een opbergruimte voor hand- of winkeltassen. Traditionele Mustang-designelementen zoals het instrumentenbord met twee kappen maken het interieur compleet. Zelfs het optionele vaste panoramadak heeft een geheim: de speciale, infrarood-werende coating van het glas houdt het interieur koeler in de zomer en warmer in de winter. Bovendien helpt een binnenste laag tussen het glas ook tegen ultraviolette stralen beschermen.
Een beperkte ‘First Edition’-reeks wordt verkrijgbaar met groot rijbereik en vierwielaandrijving, de exclusieve metaalkleur Grabber Blue, een panoramadak over de volledige lengte, contrasterende stiknaden en drempelplaatjes met ‘First Edition’-opschrift. En tot slot verzekert de Mustang Mach-E een eenvoudige en moeiteloze instap met de ‘Phone as a Key’-technologie4 , die Ford voor het eerst aanbiedt op de Mustang Mach-E. Met behulp van Bluetooth kan de auto de smartphone van de klant detecteren wanneer hij de auto nadert. Zo kan die laatste zijn auto ontgrendelen en de motor starten zonder dat hij zijn mobiele telefoon moet bovenhalen of een afstandsbediening hoeft te gebruiken.
Met het klavier op de Bstijl kan de bestuurder ook een back-upcode invoeren om de auto te ontgrendelen, wanneer de batterij van zijn telefoon het laat afweten. En door nog een andere code in te voeren in het aanraakscherm, kan hij de motor starten en met de auto rijden. Batterijtechnologie en moeiteloze laadoplossingen voor een groot rijbereik De Mustang Mach-E wordt verkrijgbaar met een standaard rijbereik (lithium-ionbatterij van 75,7 kWh) en groot rijbereik (98,8 kWh). Die laatste versie streeft naar een WLTP-rijbereik tot 600 kilometer in de achterwielaangedreven configuratie.1
De geavanceerde batterijen beschikken over 288 lithium-ioncellen voor de batterij met standaard rijbereik en 376 lithium-ioncellen voor de versie met groot rijbereik. Deze batterijen werden ontworpen om de interieurruimte te maximaliseren en dragen bij tot het geoptimaliseerde rijgedrag dankzij hun lage zwaartepunt: de batterijen bevinden zich namelijk op de bodem, tussen de twee assen. Ze werden getest bij temperaturen tot -40 °C en zitten in een beveiligde, waterdichte batterijbehuizing, omgeven door crashabsorberende materialen. De batterij gebruikt een geavanceerde actieve vloeistofverwarming en -koeling om de temperatuur te regelen en zo de prestaties bij extreme weersomstandigheden te optimaliseren en de laadtijden in te korten.
Eigenaars van elektrische wagens laden hun auto 80 procent van de tijd thuis op. Daarom biedt Ford zijn klanten de Ford Connected Wallbox aan, die tot vijf keer meer laadvermogen levert dan een standaard huishoudstopcontact. Zo kunnen klanten per uur gemiddeld 62 kilometer rijbereik recupereren in de versie met groot rijbereik en achterwielaandrijving.
Met de Ford Home Charge Cable, die bij de auto wordt geleverd, is dat gemiddeld 14 kilometer aan een standaard huishoudstopcontact.5 Het geconnecteerde navigatiesysteem identificeert ook up-to-date openbare laadpalen tijdens ritten en maant eigenaars aan om hun wagen op de handigste plaatsen op te laden. Zo hoeven ze zich geen zorgen te maken over het resterende rijbereik.
Ford maakt thuis laden en onderweg laden even eenvoudig door diverse thuislaadoplossingen aan te reiken en klanten toegang te geven tot het FordPass Charging Network. In samenwerking met NewMotion en met behulp van de connectiviteit van de FordPass Connectmodem in de wagen geeft de FordPass-app klanten toegang tot het grootste en snelst groeiende netwerk van openbare laadstations in Europa, goed voor meer dan 125.000 openbare laadpalen in 21 landen. Zo kunnen ze naadloos gebruikmaken van laadpunten in diverse landen en kunnen ze met een enkele account heel eenvoudig laaddiensten gebruiken en betalen.4 Een laadkabel voor openbare laadpalen wordt bij de wagen geleverd. Ford is tevens een van de oprichters en aandeelhouders van het IONITY-consortium dat tegen eind 2020 maar liefst vierhonderd uiterst krachtige laadstations wil bouwen op belangrijke plaatsen in Europa. Deze laadpalen dringen de laadtijden voor elektrische voertuigen gevoelig terug in vergelijking met de bestaande systemen. Ideaal dus voor langeafstandsritten.
Met zijn maximale laadvermogen van 150 kW kan de Mustang Mach-E met groot rijbereik en achterwielaandrijving op tien minuten tijd tot 93 kilometer aan rijbereik winnen aan een snellader op gelijkstroom.5 De Mustang Mach-E met standaard rijbereik zal aan een snellader op gelijkstroom in ongeveer 38 minuten van 10 tot 80 procent kunnen worden opgeladen.6 “De Mustang Mach-E is het begin van een nieuw tijdperk voor Ford en we kunnen niet opgewondener zijn om het naar onze klanten in Europa te brengen,” zei Rowley. “Dit gloednieuwe voertuig vertegenwoordigt zoveel meer dan alleen maar het rijden zonder uitstoot: het gaat over stressvrije ervaringen en totale gemoedsrust voor eigenaars van volledig elektrische voertuigen.
(persbericht)