Hoewel we nog één WK-rally te gaan hebben, met de constructeurstitel als inzet, is het silly season in het WRC volop aan de gang. Nu we zeker weten dat wereldkampioen Ott Tänak de kleuren van Hyundai zal verdedigen, is de volgende inzet het plaatsje van de Est in de Toyota Yaris WRC voor 2020. Maar er spelen nog zaken op de achtergrond…
De internetgemeenschap was sceptisch tegenover het nieuws, onder meer hier op autosportwereld.be, dat Tänak zou vertrekken, maar de bronnen logen niet. De Est is wel degelijk een Hyundai-rijder in 2020. De komst van Tänak roept een aantal vragen op… In de eerste plaats: wie zal moeten vertrekken bij de Koreanen? Dani Sordo en Sébastien Loeb zijn zeker van hun halve seizoen ieder, Thierry Neuville lijkt ook een vaste waarde en Tänak is niet aangetrokken om tweede viool te spelen. Blijven over Craig Breen en Andreas Mikkelsen, waarbij die laatste alvast niet meer naar Australië hoeft af te reizen. Mikkelsen stopte ook de samenwerking met zijn management, en volgens een goed ingelichte bron, zou de entourage van de Noor ook niet meer beschikken over dezelfde stevige financiële middelen als voorheen. Exit Mikkelsen dan? Hyundai zou overigens al bijna een vierde wagen moeten inzetten om Mikkelsen en Breen op vaste basis een stuur te geven, en dat lijkt ons, een brug te ver.
Wat als…
Neuville toch niet zou blijven? Want zoals hierboven geschetst, wordt het drummen bij Hyundai. De komst van Tänak maakt natuurlijk dat de zekerheid van Neuville om nummer #1 binnen het team te blijven, niet meer intact is. Ott Tänak lijkt ons niet het type om zachtjes zijn intrede te maken en een half seizoen nodig te hebben om met de Hyundai vooraan mee te spelen. In de geschiedenis van de autosport heeft de aanwezigheid van twee kopmannen in een team altijd tot strijd geleid, een strijd die winnaars en verliezers kent. Het is aan de heren om te spelen… De druk zal uiteraard groot zijn, want geen van beide rijders kent deze situatie. Neuville heeft altijd een duidelijke leidersrol gehad, net als Tänak en beide zullen die rol ook volgend seizoen opeisen.
Neuville kan ook eieren voor zijn geld kiezen en zijn tijd bij Hyundai niet uitdoen. Uiteraard is er een lopend contract, maar daar zijn mouwen aan te passen en elk team kan een topper van formaat gebruiken… zeker Toyota. Toyota schuimt ondertussen de markt af en na Ogier en Neuville, circuleert nu ook de naam van Elfyn Evans. Ogier en Neuville liggen onder contract en Toyota heeft op dit ogenblik enkel Kalle Rovanpera als zekerheid, want ook Kris Meeke en Jari-Matti Latvala hebben nog geen overeenkomst met Tommi Mäkkinen. Druk, druk, druk en dat op een ogenblik dat Toyota nog een titel kan behalen.
2021
En alsof dat nog niet voldoende stof tot nadenken is, doemt 2021 aan de horizon op, 2021 of het jaar van de nieuwe (hybride) reglementen. Welke constructeurs blijven, welke komen erbij en welke gooien de handdoek in de ring? Kan M-Sport de kosten verbonden aan de hybride technologie aan? Wil Citroën de inspanningen nog leveren, in een omgeving van overnames en fusies op industrieel gebied? En zien we Toyota dat blijkbaar geen lange contracten aangaat, nog terug? Hoe dan ook, de komende weken en maanden worden spannend, niet alleen vanwege de interne strijd bij Hyundai, maar ook voor de toekomst van het WRC…