Home > #Hoofdnieuws > Nog scherper en meer in het oog springend: de Audi R8 V10 RWD en de Audi R8 LMS GT4

Nog scherper en meer in het oog springend: de Audi R8 V10 RWD en de Audi R8 LMS GT4

Van speciale reeks naar onderdeel van het standaard gamma: de Audi R8 V10 met achterwielaandrijving (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,1–12,9; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 293–299) wordt een permanent model. Binnen deze context wordt zijn uiterlijk hertekend om hem nog opvallender te maken: hij wordt uitgerust met dezelfde elementen als de R8 V10 quattro-versies. De centraal geplaatste V10, die hier 397 kW (540 pk) ontwikkelt, en de achterwielaandrijving bieden een pure vorm van rijplezier. De eveneens achterwielaangedreven Audi R8 LMS GT4-racewagen is bijna gelijk aan de productieversies en wordt tegelijk gelanceerd, met een nieuw design en duidelijke verbeteringen op het vlak van voertuigdynamica. De klantenracewagen voor de internationale GT4-categorie zal privérijders in de toekomst nog meer precieze aanpassingsopties bieden.

“Begin 2018 lanceerden we een beperkte reeks van de Audi R8 V10 RWS,” zegt Oliver Hoffmann, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Zijn achterwielaandrijving afgeleid van de R8-LMS-racewagen en het speciale dynamische pakket wisten het enthousiasme van onze klanten onmiddellijk aan te stoken. Nu wordt hij een onderdeel van de R8-familie als een apart model, de R8 V10 RWD. En we geven hem dezelfde scherpe look die we de nieuwe R8 quattro-modellen hebben toegekend. Tegelijk met de lancering van de productieversie bieden we ook de R8 LMS GT4-racewagen aan met een nieuwe look”.

De productieversie: Audi R8 V10 RWD

Het design van de R8 V10 RWD

De nieuwe designelementen benadrukken op perfecte wijze de dynamiek van de Audi R8 V10 RWD, die verkrijgbaar is als Coupé en als Spyder. Het Singleframe is breder en vlakker en de spleten onder de motorkap doen denken aan het icoon van het merk, de Audi Sport quattro.

De luchtinlaten, de frontsplitter en vooral het verluchtingsrooster achteraan zijn breder geworden. De diffuser, die wordt geflankeerd door twee ovalen uitlaatpijpen, is verder naar boven verplaatst. In het motorcompartiment is de luchtfilter onder een nieuw deksel ondergebracht, dat naar keuze in plastic of koolstofvezel is uitgevoerd.

De sideblades van de R8 V10 RWD hinten naar de bijzondere status van het model: de bovenste blade is uitgevoerd in glanzend Mythos Black terwijl de onderste blade in koetswerkkleur is gelakt. De frontblade, zijschorten en de diffuser zijn standaard zwartglanzend. Als alternatief is het Carbon Styling Pack verkrijgbaar, en op de Spyder het uitgebreide Black Styling Pack. Aan het kleurenpalet is Kemora Gray toegevoegd. Als optie zijn de vier Audi-ringen en het merklogo uitgevoerd in hoogglanzend zwart. In het interieur zitten de bestuurder en de passagier op sportzetels die zijn bekleed met leder en Alcantara. Tegenover de voorste passagier is een glanzende badge met RWD-logo geplaatst.

Het hart van de high-performance sportwagen: de 5.2 FSI

Het hart van de high-performance sportwagen Audi R8 V10 RWD ligt achter de passagierscel. De atmosferische V10 inspireert tot pure fascinatie, met een onvergelijkbare sound, een bliksemsnelle respons en een immense hoeveelheid koppel. De 5.2 FSI ontwikkelt 397 kW (540 pk) en bij 6.500 t/min komt het maximumkoppel van 540 Nm vrij, dat aan de achterwielen wordt doorgegeven via een zeventraps S tronic en een mechanisch sperdifferentieel.

De R8 V10 RWD Coupé (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,9; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 293–294) katapulteert zichzelf en zijn bestuurder van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en de voorwaartse drang eindigt bij 320 km/u. De waarden voor de Spyder (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 298–299) zijn 3,8 seconden en 318 km/u.

Extreme voertuigdynamiek voor puristen

De achterwielaandrijving van de R8 V10 RWD verschaft een heel bijzonder soort rijplezier. Wanneer de sportmodus is geactiveerd in combinatie met de elektronische stabiliteitscontrole ESC laten de afstelling van het onderstel en het controlesysteem zelfs gecontroleerd driften toe. De stuurbekrachtiging staat in voor een intens contact met de weg. De Audi R8 V10 RWD rijdt standaard op zwarte gesmede 19-duimsvelgen met banden in de maat 245/35 vooraan en 295/35 achteraan. Ook 20-duimsvelgen en sportbanden zijn verkrijgbaar: ze verbeteren de dynamiek, de grip en de vertraging onder zware belasting en vereisten nog verder.

De gewichtsverdeling over de assen is 40:60. De Coupé weegt (leeg en zonder bestuurder) slechts 1.595 kilo: het ontbreken van de aandrijfas, de quattro-meerschijvenkoppeling en het voorasdifferentieel maken de R8 V10 RWD ongeveer 65 kilo lichter dan de R8 quattro-versie. Met 1.695 kilo is de R8 Spyder V10 RWD 55 kilo lichter dan de R8 Spyder V10 quattro. Net zoals alle R8-modellen heeft hij een Audi Space Frame (ASF) koetswerk in aluminium en grote onderdelen in met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP).

De R8 V10 RWD wordt – grotendeels met de hand – gemaakt in de “Böllinger Höfe” productiefaciliteit in de Audi-locatie van Neckarsulm. De high-performance sportwagen met achterwielaandrijving wordt begin 2020 geïntroduceerd op Europese markten. De basisprijs voor de Coupé in België is 147.900 euro. De Spyder begint bij 161.900 euro.

De racewagen: Audi R8 LMS GT4

De GT4-racewagen, die rechtstreeks is afgeleid van de productieversie en er zo’n 60 procent van de onderdelen van overneemt, wordt net zoals de straatversie gebouwd in Böllinger Höfe in de Neckarsulm-locatie. Hij is uitsluitend bedoeld voor privérijders. Sinds 2018 heeft het vorige model wereldwijd liefst 17 titels veroverd in de autosport en nu is de pas verfijnde versie aangekomen. Met visuele details die rechtstreeks zijn overgenomen van de productieversie maakt de nieuwe racewagen indruk met nog maar eens verbeterde voertuigdynamiek. De 5,2-liter V10 ontwikkelt zoals voorgeschreven door het reglement tot 364 kW (495 pk) en drijft de racewagen aan via een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling.

Twee innovaties maken het voor privérijders gemakkelijker om zelfs onder uitdagende omstandigheden te strijden voor punten en trofeeën. Voor het eerst kunnen de controlesystemen van de ABS-remmen en de TC-trekkrachtcontrole precies worden afgesteld. De programmakenmerken laten acht verschillende instellingen mogelijk, die de bestuurder apart kan selecteren in functie van het weer, de circuitomstandigheden, de bandengrip enzovoort tijdens de race. Voor dat doeleinde is de Audi R8 LMS GT4 uitgerust met het stuurwiel van de GT2-raceversie. De twee draaiknoppen voor ABS en TC zijn centraal op het stuurwiel geplaatst, recht in het blikveld van de bestuurder. Op die manier kan die onmiddellijk reageren op nieuwe uitdagingen en zijn persoonlijke instellingen voor beide systemen configureren terwijl hij zijn ogen op het circuit houdt. Omdat de meeste GT4-competities rijderswissels opleggen, kunnen individuele instellingen eenvoudig en precies worden bepaald voor en na een pitstop. Met deze verbeterde instellingsmogelijkheden zijn de privérijders van de Audi R8 LMS GT4 nu nog competitiever. Vandaag zijn er 27 kansen om te racen in Amerika, Azië, Australië, Europa en Zuid-Afrika. De meeste daarvan bestaan binnen kampioenschappen voor een volledig seizoen, maar er zijn ook individuele evenementen zoals de 24-uursraces van de Nürburgring en in Dubai. De Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup in Europa en de Audi Sport R8 LMS Cup met manches in Azië en Australië geven deelnemers de kans om met elkaar te wedijveren in identieke auto’s. Tijdens de overige evenementen wordt de Audi R8 LMS GT4 geconfronteerd met concurrentie van tot elf modellen van andere constructeurs. Deelnemersvelden met tot 40 privérijders zijn niet ongebruikelijk in GT4-competities.

(persbericht)