Home > Electric > ETCR: Ekström went aan elektrische kracht

ETCR: Ekström went aan elektrische kracht

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Het ETCR wordt het eerste volledige elektrische toerwagen kampioenschap. Mattias Ekström, CUPRA-ambassadeur en officiële rijder van de e-Racer, testte de wagen voor het eerst op het circuit van Montmeló. Rijden zonder versnellingsbak en met een veel stillere motor zijn de grootste uitdagingen voor een racekampioen.

foto: ©d’Ieteren

Met meer dan 25 jaar ervaring in verschillende competities voor toerwagens, rally en karting is hij een van de meest veelzijdige racers ter wereld. Nu zal hij een van de grootste uitdagingen van zijn carrière aangaan: als officiële bestuurder deelnemen aan de ontwikkeling van de CUPRA e-Racer. Hij werkt nauw samen met het team van ingenieurs en technici om de eerste zuiver elektrische racewagen ter wereld te verfijnen en in 2020 mee te dingen in het nieuwe ETCR-raceformat. Op het circuit van Montmeló in Barcelona is alles in gereedheid gebracht voor Mattias Ekström om de racewagen te testen op het wegdek. We spreken met hem af in de pits om zijn reacties te peilen.

Zonder motorengebrul

Ik kijk er echt naar uit om alle kracht van de wagen te benutten en te beheersen. De grootste uitdaging bestaat er volgens mij uit om te rijden zonder versnellingsbak en zonder het motorengebrul als referentie om bijvoorbeeld te weten hoe snel ik mijn bochten moet nemen. Het voelde echt goed aan, vooral toen ik er na de trage bochten alles uithaalde op het circuit. Ik heb echt genoten van de eerste ronde. De tweede ging ook goed hoewel ik stilaan merkte dat ik de achterbanden op de proef stelde. Ik heb nog wat tijd nodig om te wennen aan het geluid van de motor. Hij is heel wat stiller dan alle andere waarmee ik al gereden heb en ik ben een heel emotionele piloot. In elke ronde moet ik bovendien veel aandacht besteden aan het energiebeheer. Dat is essentieel bij een elektrische racewagen, bijna net zo belangrijk als de snelheid“, vertelt Ekström. “Ik hoop dat ik het CUPRA-team kan helpen met mijn expertise en met deze stuurervaring om er een snellere maar tegelijk ook sterkere en wendbaardere wagen van te maken. Zodra we wedstrijden beginnen te rijden met de CUPRA e-Racer moeten we ons concentreren op de overwinning en dat doen waarop we ons hebben voorbereid. Winnen betekent alles voor me. Ook met de CUPRA e-Racer zoals met alle andere wagens waarmee ik al heb geracet. Mijn droom is dus om te winnen en kampioen te worden. Ik wil CUPRA wereldwijd op het podium van de motorsport brengen.

(persbericht/ed.wb)

  •  

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_3,2_3″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″]

De CUPRA e-Racer:

  • Topsnelheid: 270 km/u
  • 0-100 km/u : 3,2 seconden
  • 0-200 km/u : 8,2 seconden
  • vermogen: 300 kW met een maximum tot 500 kW
  • motoren: vier elektromotoren met 12.000 t/min, één enkele versnelling.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/11/Ekström_11.jpg” _builder_version=”3.26.4″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]