Home > #Hoofdnieuws > Getest: het nieuwste van Alfa Romeo

Getest: het nieuwste van Alfa Romeo

Alfa Romeo is back en dat op een ogenblik dat het moederhuis een gigantische fusie aankondigt met de Franse groep PSA. Autosportwereld.be reed de afgelopen weken met twee bijzonder geslaagde modellen van de Italiaanse autobouwer en wat ons betreft hadden we de wagens zelfs nog wat langer willen houden…  

Het moet de Alfa Romeo Giulia geweest zijn die het merk uit Turijn weer echt op de kaart zette. De nieuwe generatie Giulia werd onthuld in het Museo Storico Alfa Romeo in Arese, op 24 juni 2015. Dat viel samen met het 105-jarig bestaan van Alfa Romeo en het minste wat we kunnen zeggen is dat deze sedan meer dan welgekomen was voor het legendarische merk, dat naar een relance zocht. Ondertussen is de auto vier jaar oud en hij… veroudert niet, in tegendeel, de lijn van de Alfa Romeo Giulia blijft tijdloos en aantrekkelijk.

Het paradepaardje van de Italiaanse sedan is zonder meer de Quadrifoglio, een versie met 510 pk en vierwielaandrijving. Naast deze concurrent van de BMW M3, vinden we nog twee viercilinder benzinemotoren, met respectievelijk 200 en 280 pk en het was met die laatste dat Autosportwereld.be naar de Condroz trok. De Giulia Veloce heeft niet alleen 280 paarden onder de motorkap, wat hem behoorlijk sportief maakt. Met 470 Nm koppel vanaf 1750 o/min en vierwielaandrijving is de wagen ook nog eens erg efficiënt, iets wat tijdens het volledig verregende weekend van de afsluiter van het Belgian Rally Championship een welkome troef was. Dankzij de Active Transfer Case (actieve hulpversnellingsbak) en de Front Axle Differential (FAD: voorasdifferentieel) monitort de Q4 vierwielaandrijving continu de rijomstandigheden om met korte reactietijden de ideale koppeldistributie te leveren in geval van gripverlies. Deze sportieve vierzitter is uitgerust met met een automatische ZF-transmissie met 8 versnellingen van de jongste generatie om het vermogen naar de vier wielen te sturen.

Heerlijke auto

Deze sportieve versie van de Giulia is een heerlijke auto om mee te rijden en niet alleen vanwege de rijkwaliteiten, waarbij de vierwielaandrijving blijft neigen naar licht overstuur. Maar ook de zithouding en het sportieve, op de bestuurder gerichte interieur dragen tot de Alfa-beleving bij. Het geluid van de viercilinder had misschien iets meer mogen zijn, terwijl het verbruik misschien iets minder had mogen zijn, want bij een onderhoudend tempo zit je toch makkelijk aan 10 à 11 liter per 100 kilometer, maar dat is misschien wel eigen aan bolides die naar 100 kilometer per uur spurten in amper vijf seconden…

Ook hoger gelegen…

Wie het verkeer graag iets meer van uit de hoogte bekijkt, kan dat bij Alfa Romeo ook met een SUV en met name de Stelvio. Wij reden met de 210-pk sterke diesel en ook hier waren we snel overtuigd. De Stelvio biedt de voordelen van een SUV, maar rijdt als de sedan, direct en sportief. De conclusie is echter zeer positief, Alfa Romeo maakt weer wagens om de strijd met de Duitse premiummerken aan te gaan en dat is erg goed nieuws voor de autoliefhebbers.