De rally van de Condroz 2019 werd er eentje die in bijzonder moeilijke omstandigheden gereden werd. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) eindigde als 9e. Grégoire Munster (Skoda Fabia R5) viel met een 12e plaats net naast de top 10. Henri Schmelcher (VW Polo R5) eindigde als 27e. Charles Munster (Opel Adam R2) had lange tijd uitzicht op een derde opeenvolgend podium bij de Junioren tot hij in de voorlaatste rit een slipper maakte en daarbij de ophanging beschadigde. Charles Munster eindigde uiteindelijk als vierde Junior. Bij de Historics eindigde André Lausberg (Porsche 911 SC) als vijfde. Enkel Xavier Baugnet haalde het einde van de rally niet. Hij ging in de tweede rit in de fout en moest opgeven.
De slotwedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship heeft de reputatie van zeer verraderlijke wedstrijd te zijn en maakte ook dit jaar die rol waar. Lekke banden, schuivers en gigantische waterplassen doorwaden was ook het deel van PJM Cracco om uiteindelijk in zeer moeilijke omstandigheden de snelste tijd te rijden in de allerlaatste klassementsrit van de Condroz en het kampioenschap. “Alles bij elkaar genomen moet ik tevreden zijn met dit resultaat, maar eigenlijk was het mijn minst goede wedstrijd van het jaar. Ik ken de Condroz totaal niet. Daarenboven lag het parcours er zeer verraderlijk bij. Zaterdagochtend maakte ik meteen de verkeerde bandenkeuze waardoor ik tot twee keer toe heel even van de baan ging. Als je zo aan een wedstrijd moet beginnen is het vertrouwen in één klap weg. Het komt er dan op aan om alles te resetten, door de zure appel heen te bijten en opnieuw te beginnen. Dat hebben we ook gedaan. De scratch in de laatste rit in zeer moeilijke omstandigheden doet heel veel deugd. De snelste tijd te kunnen rijden in een nieuwe rit, waar de andere rijders geen ervaring hebben sterkt mij in het feit dat ik enkel op nota’s rijd. Als zakenman heb ik niet veel tijd om te gaan trainen en doe ik het met de nota’s die mij door mijn co worden aangegeven. In de ritten waar andere rijders veel ervaring hebben komt het erop aan om kilometers te maken en om volgend jaar en het jaar daarop er ook opnieuw te rijden om zo steeds maar beter proberen te worden.”
Grégoire Munster leefde ambitieus naar de Condroz rally toe, een wedstrijd waar hij zeer weinig ervaring had. Een kapotte en geblokkeerde velg op zaterdagavond sloeg hem terug naar de 22e plaats. Op karakter, en met een pak ervaring in de rugzak, haalde Grégoire Munster zondagnamiddag uiteindelijk de finish als 12e. “De 12e plaats is niet het resultaat dat we vooraf beoogden. Maar een resultaat is meer dan een cijfer. In zeer moeilijke omstandigheden hebben we een pak ervaring én bruikbare data opgedaan met het oog op het toekomst. Op zoek gaan naar de ideale afstelling en met de juisten banden de weg op gaan was soms een uitdaging en lukte de ene keer al beter dan de andere keer. Het was bij momenten moeilijk om na een fout opnieuw met vertrouwen achter het stuur te kruipen. Maar op het einde van de rit kan ik leven met dit resultaat.”
Charles Munster debuteerde in de Condroz met de Opel Adam R2. Vooraf hoopte hij stiekem om net zoals in de rally’s Omloop van Vlaanderen en de East Belgium bij de Junioren op het podium te klimmen. “Het is jammer dat ik die ambitie uiteindelijk niet heb kunnen waarmaken. Een slipper in de voorlaatste klassementsrit en een beschadigde schokdemper beslisten er anders over. Tot dan toe ging het echt heel goed, reden we goede tijden en bleven we in het spoor van de rijders voor ons. De Opel Adam R2 is een totaal andere wagen vergeleken met de Cupversie die ik in de vorige rally’s bestuurde. Vele andere rijders zullen het beamen dat dit een zeer zware editie van de Condroz was. Eentje waar het tot één klassementsrit van het einde verliep zoals ik dat wou. Uiteindelijk ben ik toch tevreden dat ik aan de finish sta.”
Nadat hij eerder dit jaar in de rally van Wallonië debuteerde met de VW Polo R5 en in de Sezoensrally nipt naast een plaats in de top 10 pakte eindigde Henri Schmelcher in een doorweekte rally van de Condroz als 27e. “Jammer van die twee lekke banden op zaterdag. Tot twee keer toe reed ik op dezelfde plaats lek. Voor het overige heb ik me uitstekend geamuseerd. Hoe harder je met de wagen rijdt, hoe beter hij wordt. Je moet niet teveel taffelen, gewoon door blijven rijden. Met twee testdagen en twee wedstrijddagen heb ik me deze week heel goed geamuseerd. Ik hoop volgend jaar nog eens met deze wagen te kunnen rijden.”
Acht maanden nadat hij eerder dit jaar had deelgenomen aan de Legend Boucles de Spa verscheen André Lausberg aan de start samen met zijn zoon Guillaume Lausberg. Na een eerder voorzichtige start groeide het duo in de wedstrijd en lukten ze op zondag één snelste tijd evenals een tweede tijd, in dezelfde proef die ze eerder wonnen. “Die klassementsrit was er eentje met heel veel modder. We voelden er ons helemaal in onze sas. Dit was onze eerste wedstrijd met de nieuwe Porsche. Een wagen die vanuit het atelier meteen het veld in moest en er vanaf de eerste tot en met de laatste meter staat is groots! In het begin moesten we wat wennen aan de nieuwe wagen. De afstellingen waren nieuw, anders zeg maar en de omstandigheden waarin we moesten rijden waren nu niet meteen de makkelijkste ooit. Op zaterdag hadden we onszelf wat tijd gegeven om erin te komen. Zondag ging het uitstekend en hebben we écht heel goed gereden. Mede dankzij BMA die ons een perfecte wagen afleverde.”
(persbericht)