Op het wereldvermaarde TT Circuit in het Nederlandse Assen stond afgelopen weekend het slotevenement van zowel het Belcar Endurance Championship als de Supercar Challenge geprogrammeerd. Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens verzekerden zich bij de vorige manche in Zolder reeds van de Belcar-titel in hun klasse en dat deed hen besluiten in Assen ook de wedstrijden van de Supercar Challenge op de planning te plaatsen met het oog op het vergaren van extra informatie.
Foto: © Thems Racing
“In het Belcar Endurance Championship was er geen sprake meer van enige druk, waardoor we de manche in Assen konden gebruiken om enkele dingen te proberen op het vlak van afstelling”, vertelt Nicolas Vandierendonck. “We maakten bovendien van de gelegenheid gebruik om ook twee extra races af te werken in de Supercar Challenge. Dat was interessant omdat we zo extra rijtijd kregen om het circuit te herontdekken, maar ook omdat onze Porsche in de Belcar op andere banden moet rijden dan in de Supercar Challenge en we zo een directe vergelijking konden maken. Dat verschil in rubber vertaalt zich uiteraard ook in een andere afstelling, waardoor we besloten om naast onze vertrouwde Belcar-Porsche in de Supercar Challenge te starten met een andere wagen – die weliswaar iets ouder en dus intrinsiek trager was – om zo niet voor elke sessie de afstelling volledig te moeten aanpassen. De keuze voor de twee extra races was de goede, want daardoor kregen we plots een pak mee rijtijd dan normaal. Dat was nodig, want het was al enkele jaren geleden dat ik nog in Assen had geracet. Ik ben echter bijzonder tevreden met het verloop van het weekend, al moesten we bij de Belcar race na een sterke kwalificatie onze meerdere erkennen in mijn ex-teamgenoot John De Wilde.”
“Assen is een leuk circuit”, bevestigt Filip Teunkens. “Ik merkte dat de vele uren aan het stuur aan het einde van het weekend fysiek wel begonnen door te wegen. Maar ik heb me geamuseerd en dat is het belangrijkste. Bij de eerste wedstrijd van de Supercar Challenge, op zaterdag, gokten we bij de start om regenbanden te monteren. Dat bleek echter de foute bandenkeuze, waardoor het lastig werd om een podium te behalen. Nadien tijdens de kwalificatie voor de Belcar-race klokten we de pole met driekwart seconde bonus op de dichtste tegenstander. Op zondag was het ’s ochtends meteen tijd voor de slotmanche van de Belcar, een race over 125 minuten, die echter uitgesteld werd door de hevige mist. Onze bandendruk was wat te hoog, waardoor de wagen schoof in de eerste stint en we tijd verloren. Ook bij de tweede pitstop kenden we wat pech, want door een neutralisatie verloren we een ronde op latere winnaar John De Wilde en moesten we finaal tevreden zijn met het zilver. Hij reed echter een zeer sterke race dus was zonder twijfel de verdiende winnaar. Bij de laatste race op zondag besloten we oude banden te monteren, omdat we hadden gemerkt dat we – zoals verwacht – met onze oudere Porsche 911 wat snelheid tekort kwamen. Zowel Nicolas als ikzelf hebben ons rot geamuseerd aan het stuur in de vele directe gevechten. Het was een compleet andere strategie dan normaal, maar we vertrokken uiteindelijk met een brede glimlach terug richting België. Persoonlijk vormde het voor mij ook een mooi slot van een seizoen waarin ik bijzonder veel geleerd heb, maar dat eerlijk gezegd ook zeer snel voorbijgegaan is. De komende maanden gaan we de koppen bij elkaar steken om de plannen voor volgend jaar uit te dokteren. Daarover later zeker meer…”
(persbericht)