[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Op uitnodiging van Kronos Events stond Autosportwereld.be afgelopen weekend aan de start tijdens het Zolder Fun Festival, de voorlaatste manche van het VW Fun Cup seizoen 2019. Afgevaardigde van dienst was Gregory Eyckmans, die voor de gelegenheid mocht plaatsnemen in de VW Fun Cup Evo 3 Biplace van Kronos Events met het startnummer 300. Het beloofde mooi weer te worden voor de 8 uur durende race op zondag, maar België zou België niet zijn zonder een plaatselijke regenbui.
foto’s: (c) Evers Media
De start werd onder een stralend zonnetje gegeven op een kletsnatte piste, één van de moeilijkste omstandigheden die je als team of rijder kan ervaren aangezien het vaak een kwestie is van juist gokken en goed timen om het juiste rubber op de wagen te monteren. In de VW Fun Cup daarentegen is elke wagen geschoeid op Hankook Ventus V12 Evo2-banden, die ontwikkeld zijn voor dagelijks gebruik. Het grote voordeel van deze uiterst sportieve straatband is dat je zowel in droge als natte omstandigheden met één en dezelfde band kan racen. Dit in combinatie met 175 pk op de achteras in een kever van nét geen 800 kg leeggewicht en een sequentiële versnellingsbak staat garant voor een grote dosis Fun!
Gregory Eyckmans: “Ik nam het stuur over van Xavier Daffe, die de start nam in uiterst moeilijke omstandigheden. De Fun Cup beschikt niet over ABS of andere elektronische rijhulp, maar is wel een auto die snel vertrouwen geeft. Op een (langzaam) opdrogende baan werden de rondetijden steeds sneller, die doorheen heel de stint aan de kop van het veld lagen. Het gripniveau veranderde zeer gelijkmatig en zorgde op geen enkel moment voor onaangename verrassingen waar dit met slicks of regenbanden wel het geval kan zijn in wisselende omstandigheden.“
“De funfactor zoals gezegd lag bijzonder hoog, maar de Fun Cup is toch niet te onderschatten. Met rondetijden die flirten met de grens van 1’50” op Zolder gaat het best hard. Aangezien de auto ook niet (of bijna niet) over stuurbekrachtiging beschikt is een stint, die gemiddeld genomen rond de 50 minuten bedraagt, best pittig en krijg je ook veel sneller een echt racegevoel. Het grote voordeel van een Fun Cup in mijn ogen is dat je ‘clean’ leert te rijden en aldus maximaal gebruik leert te maken van de grip die er is (wat mij persoonlijk ook fel doet denken aan het betere indoor kart werk). Het vormt dus de ideale basis voor een beginnende rijder jong of oud, maar ook voor ervaren piloten vormt het een goede oefening om de reeds aanwezige skills nog wat aan te scherpen.“
Met een 50-tal identieke kevers op het circuit ben je dan ook geen enkel moment alleen. Ongeacht het niveau kan je als piloot de nodige duels uitvechten. Het verschil tussen de winnaar en de laatste op het algemeen podium bedroeg na 8 uren racen… slechts twee luttele seconden! Kortom, de Fun Cup blijft entertainen en dat blijkt uit het grote startveld en de vele Belgische toppers die race op race present tekenen. Het is en blijft ook een van de meest instap-vriendelijke formules in ons land. Als zelf achter het stuur kruipen niets voor jou is, kan je overigens ook in de race meerijden als passagier – een uniek concept wereldwijd!
Afspraak op 2-3 november te Assen voor de laatste race van het seizoen!
Meer info: www.vwfuncup.eu
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_gallery gallery_ids=”53246,53247,53248,53249,53250,53251″ gallery_orderby=”rand” fullwidth=”on” _builder_version=”3.26.4″ auto=”on” auto_speed=”3500″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]