35 jaar geleden was er eens… Enkele mensen hadden het geweldige idee om op het Circuit Spa-Francorchamps een wedstrijd van 24 Uur voor 2CV te organiseren. Wat had men nodig? Een carrosserie van een 2CV, meestal gered van de sloop, een rolkooi, aangepaste veiligheidsgordels, een stroomonderbreker, een kuipzetel en nog wat andere aanpassingen om te gaan racen. En zo was de wagen klaar om aan deze atypische race mee te doen. Het was leuk, niet duur en toch was het racen met zo’n Franse bolide niet evident, zeker niet als men snel wilde gaan.
Foto: © Letihon : 2CV
In de dubbele linkse ging de wagen, door zijn specifieke ophanging, van onder naar overstuur en de rijder aan het stuur van de wagen diende goed op te passen om de auto op de juiste rijlijn te houden. Bovendien voelde die rijder de trillingen van het rechtervoorwiel stevig in zijn stuur. Makkelijk was het niet en alleen de rijders met durf gingen echt snel. Stap voor stap werden de teams inventiever, wilde men winnen en veranderde de kleine 2CV in een echte racewagen. Maar nogmaals, het werd er niet makkelijker op! De bootophanging, de kleine motor… het waren allemaal uitdagingen die moesten overwonnen worden. Maar met ieder probleem volgde een oplossing!
Vandaag is racen met een 2CV zoals racen met een andere bolide. We zien ook vaker en vaker rijders van klassen, aan de start van deze, nog steeds bijzondere, wedstrijd verschijnen en hierbij leveren die rijders heel wat vermogen in, maar dat lijkt hen niet te deren. De teams kijken dan ook niet op een inspanning, van welke aard dan ook, om de prestaties van de bolides te verbeteren. De oorspronkelijke Franse krachtbron heeft grotendeels plaats geruimd voor een andere tweecilinder, iets groter en van BMW-makelij. De versnellingsbak kreeg wat te lijden onder het stijgende vermogen en ook daar werden verbeteringen aangebracht. Vandaag is het dan ook niet ongewoon om onder meer sequentiële versnellingsbakken met vijf verhoudingen te zien. Ook de look van de racewagens is veranderd, met de toevoeging van heel wat aerodynamische elementen, waarbij het gebruik van composietmaterialen niet geschuwd wordt. Ieder team heeft vaak zijn ideeën en zo hebben de wagens allemaal hun eigen, specifieke look! Dat is één van de charmante bijzonderheden van de 2CV Racing Cup. De ophanging tot slot is een ophanging geworden die de wagens door de bochten laat racen, zoals iedere andere auto op een circuit!
Aan het stuur is het gevoelen van de 2PK misschien nog het meest verdwenen, in die mate zelfs dat het meer doet denken aan een grote kart. De wagens wegen maar goed 600 kilogram en dat maakt dat ook met 80 paarden onder de motorkap er echt kan geracet worden. Rondetijden vooraan in het peloton zijn te vergelijken met de chrono’s van een… Lotus Elise van de eerste generatie!
Sinds de komst van de C1 Racing Cup, zien we maar liefst 140 wagens op de piste van Francorchamps. En dat maakt de race er niet makkelijker op, want er wordt bij wijlen een echte slalom gereden. De 24H2CV zijn een echte sportieve proef geworden, die even moeilijk en uitdagend is als de andere, soms meer prestigieuze wedstrijden van dezelfde lengte. Deze competitie is nog steeds een zeer goede manier om kennis te maken met de racerij en dat is een ambiance die baadt in wat echte passie heet te zijn.
Vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 oktober, zijn de 2CV en C1 weer de sterren van het bal op het mooiste circuit van de wereld. Het is een onmisbaar rendez-vous, te meer dat het de laatste wedstrijd op het circuit van Francorchamps in onze Ardennen is. Vervolgens geeft het circuit zich weer over aan de grillen van de winter! U kan dus een laatste keer aan het werk en dat met de betrachting om in de voetsporen te treden van de heren Vigneron, Gasperin en Boulange, de laureaten van de editie 2018. Heren en dames van de 2CV en nu is het aan u!
(persbericht)