Allan McNish is nog steeds een opvallende verschijning in de autosportpaddock. De Schot leidt vandaag het Audi Sport Abt team in de FIA Formula E en doet dat op zijn bekende, open manier. McNish nam nooit een blad voor de mond en doet dat ook nu niet, in het zonnige Valencia, waar de elektrische formule aan zijn testdagen begonnen is.
Foto: © Audi Sport
“Natuurlijk is dit kampioenschap aan het groeien, heel sterk zelfs, maar zo’n groei mag geen wilde groei zijn. Je moet dat sturen”, opent McNish zijn gesprek bij een sterke koffie. “Echter redenen om bang te zijn voor de groei zie ik niet en daar zijn een aantal redenen voor. Ten eerste zijn er erg diverse constructeurs aanwezig, met uiteraard de ‘Bundesliga’, de vier Duitse constructeurs, maar ook de kampioen van de voorbije seizoenen, DS…. Er zijn ook Nissan en Jaguar, met daarnaast twee andere merken, uit een totaal andere cultuur: NIO en Mahindra. Het eerste is een jong, groeiend Chinees bedrijf, het ander een Indische mastodont die wij niet kennen. Dat maakt deze competitie zo interessant. Het is een kruisbestuiving, die erg goed voor het kampioenschap is.”
“Kosten onder controle”
De angst in veel autosportseries is de escalatie van de kosten, zeker met de komst van een horde constructeurs. “Het tweede element is net dat de kosten binnen de Formula E onder controle zijn“, gaat McNish in sneltreinvaart verder. “De teams hebben een zeer open communicatie met elkaar en het is een van de voornaamste ‘zorgen’ van iedereen. Bovendien zijn de regels van het spel zo opgesteld dat er zeer weinig ruimte is, om laat ons zeggen, gek te gaan doen. De aerodynamica is gelimiteerd, de aandrijving ligt vast, net als diverse andere parameters, zoals het aantal mensen dat ter plaatse werkt. En met alle actie op één dag, is er zelfs weinig ruimte om van op de thuisbasis, zoals dat in F1 gebeurt, veel te gaan doen. De Formula E heeft een gezonde basis en ik denk dat we op die manier dit momentum van hoogconjunctuur nog wel even kunnen vasthouden.”
Topcompetitie
“Ik ben er enthousiast over het nieuwe seizoen, met de nieuwkomers, al zullen we nog deze week nog niet weten wie wat waard is. De maskers vallen pas af tijdens de eerste race van het seizoen, pas dan weten we wie vooraan mee zal spelen. Hoe dan ook, de tijd dat je in Formula E één of twee slechte weekends kon hebben, die tijd is over. Dit is een topcompetitie geworden, met topteams en toprijders.”
Audi heeft tot slot ook een duidelijke politiek van consistentie en dat blijkt ook nog maar eens in de Formula E: “Kijk in mijn rijdersperiode, had je Dindo (Capello), Tom (Kristensen) en ik, daarna Benoit (Treluyer), André (Lotterer) en Marcel (Fässler). In Formula E doen we het nu al sinds het begin met Lucas (di Grassi) en Daniel (Abt), dat zit in de cultuur van het merk en dat draagt bij tot het succes.”
http://www.autosportwereld.be/2019/10/14/formula-e-de-troepen-staan-klaar/