[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]Op een deels vochtig en nat circuit werd er in Maasmechelen nog gestreden voor de verdeling van de ereplaatsen in klasse A en voor de definitieve toekenning van de titels in de klasse B en de Promotieklasse C. Tijdens een zenuwslopende laatste wedstrijddag bleef het spannend tot het einde.
Klasse A (-1600cc): Desender wint de laatste
Didier Dexters volgde al in september zichzelf op als kampioen in de “kleinere” klasse. Hij liet de laatste wedstrijd aan zich voorbijgaan omdat hij met een nieuw project start en stukken van zijn wagen al werden verkocht. De concurrenten konden zich dus volop toeleggen op de verdeling van de andere posities op het eindpodium. Wouter Desender zette met zijn Honda in de eerste reeks meteen de besttijd voor Jean-Pierre Verstaeten in de Toyota Corolla. Ook de tweede reeks was opnieuw voor Desender. Deze keer volgde Rens Van der Linde in zijn Honda Civic. De pole in de A-finale was dus al binnen voor Wouter Desender en dus mocht Raf Maes, ook al op een Honda Civic, de derde reeks winnen. In de finale gaf Wouter Desender vanop de pole iedereen meteen het nakijken. Hij hield het tempo hoog tot aan de meet. Zege dus voor Desender met Rens Van der Linde op de tweede plaats en Raf Maes als derde. Wouter Desender werd zo vice-kampioen in deze klasse.
Klasse B (+1600cc): Goris met de perfecte race
Bart Goris in de Chevrolet Kalos of Andy Leysen in de BMW M5? Wie van beiden zou kampioen worden? Bart Goris stond alvast voor de moeilijkste opdracht want hij moest in de vorige wedstrijd met een nulscore naar huis toen de motor het in volle finale liet afweten. Andreas Geebelen pakte met de Peugeot 206 de besttijd in de eerste reeks. Goris tikte pas als vijfde aan na een contact met de vangrail en mocht een geplooide draagarm gaan vervangen. De tweede tijd ging naar Jonas Kemps (BMW M3) voor Andy Leysen. Met een tijdig herstelde Chevrolet pakte Goris in de tweede reeks de besttijd voor een opnieuw sterk rijdende Andreas Geebelen en Wim Severeyns (Opel Manta). Leysen sloeg dan weer terug met de snelste tijd in de derde reeks, voor Tom Mast (BMW Compact). De pole voor de A-finale kwam toe aan Bart Goris, die een kanonstart nam en in bocht één netjes werd gevolgd door Leysen. Leysen kwam even aan de leiding toen Goris zijn Jokerronde afwerkte maar diende die positie weer in te leveren toen hij zelf zijn Joker moest nemen. Niets te doen aan Bart Goris dus, die met een perfecte wedstrijd en strategie de zege nam in de laatste finale van het jaar. Andy Leysen werd tweede voor Sanne Schrooten in de Citroen Xsara. Dat betekende de titel in klasse B voor Goris, met Leysen als vice-kampioen en Jonas Kemps als derde op het seizoenspodium.
Bart Goris, kampioen klasse B (+1600cc): “Ik heb eigenlijk gewonnen, met weinig ervaring, van meer ervaren rijders. Dat gaf me een extra motivatie om de goede lijn van maart zo goed mogelijk door te trekken. Ik blijf in VAS actief en zal mijn titel volgend jaar verdedigen. De overstap maken naar nationaal betekent toch een veelvoud aan investeringen als je ook daar bovenaan wil meestrijden.”
Klasse C (Promotie): Putzeys aan het feest
Stefan Thomassen beproefde zijn geluk in de klasse A en daardoor viel de titeldruk wat weg voor Yenthe Putzeys. Toch bleef het nog uitkijken naar Kunnen en Thijs en was het dus spannend tot de finale. De Opel-rijder gaf al in de eerste reeks de toon aan door meteen de snelste tijd te zetten, een feit dat hij in de tweede reeks netjes herhaalde. Pole dus voor Putzeys, maar hoe stond de concurrentie ervoor? Devlin Thijs moest al in reeks één aan de kant, maar scoorde de derde tijd in de tweede reeks. Danny Kunnen was dan weer met de Toyota Corolla de snelste in de derde reeks. In de finale ging Putzeys er als een haas vandoor. De Opel-rijder hield de situatie onder controle, behield de leiding ook na het nemen van de Jokerronde en pakte de zege en de titel. Devlin Thijs reed opnieuw een sterke wedstrijd en ging mooi als tweede over de eindmeet. Danny Kunnen werd knap derde maar werd omwille van niet conforme banden verwezen naar een zesde plaats. Bjorn Vliers, al snel onderweg in de reeksen, werd zo nog beloond met een derde stek. In het kampioenschap vinden we achter kampioen Putzeys, Devlin Thijs als vice-kampioen en Danny Kunnen als derde.
Yenthe Putzeys, kampioen klasse C Promotie: “Ik had gehoopt op droge weersomstandigheden maar het draaide dus anders uit. Ik had me wel zitten concentreren op Stefan Thomassen daar hij toch het hele seizoen de toon aan gaf en werkelijk iedereen in de hand hield. Maar voor deze laatste race trad hij aan in de klasse A en was de druk eigenlijk al een beetje weg. In de finale had ik een super start en hield ik netjes de deur dicht en dat leverde me dus de eindzege op die ik enkel maar te danken heb aan het team dat achter me staat.”
(persbericht/foto’s: P.Claesen)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column _builder_version=”3.26.4″ type=”4_4″][et_pb_image _builder_version=”3.26.4″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/10/Clipboard01.jpg”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column _builder_version=”3.26.4″ type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.26.4″ gallery_ids=”52789,52790,52791,52792,52793,52794,52795,52796″ fullwidth=”on” auto=”on” auto_speed=”3500″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]