Home > #Hoofdnieuws > Getest: de BMW M135i xDrive

Getest: de BMW M135i xDrive

Het nieuws kwam voor sommige fans van het merk als een schokgolf, toen BMW aankondigde van stap voor stap de voorwielaangedreven wagens in te voeren. Ondertussen is ook de BMW 1 Reeks voorzien van zijn paarden over de vooras en echte drama’s zijn tot dusver uitgebleven. Autosportwereld.be kreeg als één van de eerste in ons land de de sportieve BMW M135i xDrive in handen, voorlopig de meest gespierde versie van de nieuwe BMW 1 Reeks.

Over looks kunnen we lang discussiëren, maar deze nieuwe BMW 1 Reeks ziet er goed uit, gespierd, stevig en toch sportief. De auto ligt ook iets hoger dan de voorgangers, maar dat stoort niet, want de verhoudingen kloppen. Uiteraard is deze BMW M135i xDrive geen voorwiel-, maar een vierwielaangedreven bolide, daar staat uiteraard de xDrive voor. Die vierwielaandrijving mag er zijn, want met 306 pk en 450 Nm koppel, kan je met deze stoere 1 Reeks al aardig uit de voeten en mooi verdeeld over de vier wiele, is dat toch misschien een betere keuze dan enkel via de vooras. Die 306 pk komen overigens niet langer uit een dikke drieliter, maar wel uit een 2 liter die een grotere turbo meekreeg, een geoptimaliseerde inlaat en een M performance uitlaatsysteem met kleppensturing. Al dat vermogen maakt dan weer gebruik van een Steptronic achteras versnellingsbak en een M Sport differentieel.

Braver dan de ‘M’…

Hoe dat al dat technisch vernuft het op de weg? Wel schitterend, maar met één kanttekening. De BMW M135i xDrive is niet de speelse vriend die de M1 en M2 destijds wel waren. De BMW M135i xDrive is veiliger, heeft een indrukwekkende wegligging en laat toe om ook aan hoge snelheden continu een veilig – te veilig? – gevoel te hebben. De BMW M135i xDrive neigt ook een beetje naar onderstuur, wat uiteraard bij de voorgangers, zoals de M2, niet het geval was. Maar verder, verder valt er weinig aan te merken op de laatste generatie van de sportieve BMW 1 Reeks. Uiteraard zijn de afwerking en de materialen zoals dat van een BMW mag verwacht worden. Het is nu wachten op de eerste test van een echt voorwielaangedreven BMW 1 Reeks met iets meer dan gemiddeld vermogen.